Language Error Analysis in MPBI-UMS Students Speech Who Roled as Police Officers

  • Anam Purwanto Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Indonesia Program Sekolah Pascasarjana, Universitas Muhammadiyah Surakarta Jalan A. Yani Tromol Pos 1 Pabelan Kartasura Telp. (0271) 717417-719483 Fax. (0271) 715448 Surakarta 57102, Jawa Tengah, Indonesia
  • Markhamah Markhamah Program Studi Magister Pendidikan Bahasa Indonesia Program Sekolah Pascasarjana, Universitas Muhammadiyah Surakarta Jalan A. Yani Tromol Pos 1 Pabelan Kartasura Telp. (0271) 717417-719483 Fax. (0271) 715448 Surakarta 57102, Jawa Tengah, Indonesia
Keywords: errors, language, syntax, sociolinguistics

Abstract

This study aims to describe language errors made by the Klaten police officers when giving speeches. The method used in this study is qualitative. The data collection technique used is refer to and record. The data analysis method used is the Agih method. Data analysis techniques use extending techniques and reading merkah techniques. The results of this study were (1) phonological errors 5. (2) spelling field errors 1. (3) morphological errors, 1 pleonasms, and 9 prepositions. (4) syntax errors, 6 word waste errors, 6 repetition errors and 1 sentence ineffectiveness. (5) sociolinguistic errors, 3 code switching errors.

References

Afifah, N., & Hasibuan, N. S. (2018). Analisis kesalahan berbahasa pada penulisan media luar ruang di wilayah Kota Medan. Linguistik: Jurnal Bahasa dan Sastra, 2(1), 14—37.

Afifah, L., & Widodo, P. (2015). Kesalahan deiksis dalam karangan mahasiswa pada Niveau A2 di Jurusan Sastra Jerman UM. Jurnal Ling Tera, 2(1), 27—37. doi: https://doi.org/10.21831/lt.v2i1.5413

Afrizal. (2016). Metode Penelitian Kualitatif: Sebuah Upaya Mendukung Penggunaan Penelitian Kualitatif dalam Berbagai Disiplin Ilmu. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Chaer, A. (2007). Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Johan, G.M., & Ghasya, D.A.V. (2017). Analisis kesalahan morfologis dalam proses diskusi siswa sekolah dasar. Jurnal Visipena, 8(1), 124—134.

Johan, G.M., & Yusrawati. (2019). Conferencing approach dalam meningkatkan kemampuan menulis siswa sekolah dasar: sebuah perspektif. No Eds. Proceeding of Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Serang, Indonesia. Retrieved from http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/psnp/article/viewFile/5755/4130

Hasyim, M. (2008). Faktor penentu penggunaan bahasa pada masyarakat tutur Makassar: Kajian sosiolinguistik di Kabupaten Gowa. Humaniora, 20(1), 75—88. doi: https://doi.org/10.22146/jh.v20i1.921

Kim, S.J. (2015). A comparison of phonological error patterns in the single word and spontaneous speech of children with speech sound disorders. Phonetics and Speech Sciences, 7(3), 165—173.

Markhamah, & Sabardila, A. (2013). Analisis Kesalahan dan Kesantunan Berbahasa. Surakarta: Muhammadiyah University Press.

Markhamah, & Sabardila, A. (2014). Analisis Kesalahan dan Karakteristik Bentuk Pasif. Surakarta: Muhammadiyah University Press.

Marsono. 2015. Meningkatkan keterampilan pidato melalui perpaduan metode simulasi lomba pidato bahasa Indonesia dengan model talking stick pada siswa kelas X11 IPA-2 SMA Negeri Meulaboh Kabupaten Aceh Barat. Jurnal Visipena, 6(2), 11—19.

Mokhtar, M. (2000). Interferensi morfologis penutur bahasa Bugis dalam berbahasa Indonesia. Humaniora, 12(2), 25—39. doi: https://doi.org/10.22146/jh.v12i2.693

Noviastuti, L., Arifah, F.N., & Murtiani, A. (2017). Tata Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Araska.

Nurwicaksono, B.D., & Amelia, D. (2018). Analisis kesalahan berbahasa Indonesia pada teks ilmiah mahasiswa. Jurnal AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 138—153. doi: https://doi.org/10.21009/AKSIS.020201

Pateda, M. 1990. Sosiolinguistik. Bandung: Angkasa.

Purwahida, R. (2018). Problematika Pengembangan Modul Pembelajaran Baca Tulis Anak Usia Sekolah Dasar. Aksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 2(1). 118-134. doi: doi.org/10.21009/AKSIS.020108

Rahmawati, L.E., Kartikasari, F., & Sukoco, Y.W.T. (2014). Analisis kesalahan berbahasa pada 20 paket soal ujian nasional bahasa Indonesia SMP 2012/2013. Jurnal Varia Pendidikan, 26(2), 129—140. doi: https://doi.org/10.23917/varidika.v26i2.682

Rohmadi, M., & Nasucha, Y. (2015). Dasar-dasar Penelitian Bahasa Sastra dan Pengajaran. Surakarta: Pustaka Briliant.

Santosa, T., & Sabardila, A. (2018). Analisis kesalahan berbahasa pidato mahasiswa MPBI-UMS yang memerankan diri menjadi calon kepala daerah Kabupaten Blora. Jurnal Penelitian Humaniora, 19(2), 17—27. doi: https://doi.org/10.23917/humaniora.v19i2.6043

Setyawati, N. (2010). Analisis Kesalahan Berbahasa. Jakarta: Balai Pustaka.

Sudaryanto. (2015). Metode dan Aneka Teknik Analisis Data. Yogyakarta: Sanata Dharma University Press.

Suhartatik. (2018). Makna Leksikal Bahasa Madura Keadaan Alam Nelayan di Pesisir Kepulauan Sumenep. Aksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 2(1). 107-126. doi: doi.org/10.21009/AKSIS.020107

Thoyib, T., & Hamidah, H. (2018). Interferensi fonologis bahasa Arab: Analisis kontrastif fonem bahasa Arab terhadap fonem bahasa Indonesia pada mahasiswa Universitas Al Azhar bukan jurusan Sastra Arab. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 4(2), 63—71.

Utami, P.S.N. (2018). Analisis kesalahan keefektifan kalimat pada teks biografi karangan siswa kelas VIII SMP Negeri 158 Jakarta. Jurnal AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 190—201. doi: https://doi.org/10.21009/AKSIS.020204

Wiyanti, E. (2014). Peran minat membaca dan penguasaan kosakata terhadap keterampilan berbicara bahasa Indonesia. Jurnal DEIKSIS, 6(2), 89—100.

Yuniawan, T. (2005). Campur kode pada masyarakat etnik Jawa-Sunda: Kajian sosiolinguistik dalam ranah pemerintahan di Kabupaten Brebes. Jurnal Humaniora, 17(1), 89—99. doi: https://doi.org/10.22146/jh.v17i1.832

Published
2019-06-30