PENGEMBANGAN BUKU TEKS MEMBACA KRITIS

  • Subadiyono Subadiyono
  • Supriyadi Supriyadi
  • Erlina Erlina
  • Ismail Petrus
  • Ramli Gadeng

Abstract

Abstract


The aims of this research were to 1) Develop critical reading  textbook based on  Students’ perspective of  Language and Literature Education Study Program. 2) Develop critical reading textbook based on critical reading substantion aspect, instruction, and implementation. 3) Develop an aplicable critical reading textbook. and 4) Develop an effective critical reading textbook. This researchers used research and development procedure or an educational research and development consisting of need assessment, self-evaluation, experts panel, two-on-one, and rapid prototyping stage. Semester III students of Language and Literature Education Study Program was the subject of the research . The instruments were quesioner and critical reading test. The result of substantial evaluation showed that one of the chapter need revising, the arrangement of chapter order, and grammar correcting, and spelling editting. The result of implentation showed that this critical reading textbook was appropriate for students  as their learning material. Moreover, based on the result of critical reading test, there was no influence to the students’ reading comprehension.


Key words: critical reading, textbook development


Abstrak


Tujuan penelitian ini adalah untuk 1) Mengembangkan buku teks membaca kritis yang sesuai dengan perspektif mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2) Mengembangkan buku teks membaca kritis berdasarkan aspek substansi membaca kritis, aspek pembelajaran membaca, dan implementasi, 3) Mewujudkan buku teks membaca teks kritis yang aplikatif, dan 4) Mewujudkan buku teks membaca kritis yang efektif. Penelitian ini menggunakan prosedur penelitian pengembangan atau educational research and development yang terdiri dari beberapa langkah penelitian, yaitu: need assessment, self-evaluation, expert panels, two-on-one, dan rapid prototyping stage. Subjek penelitian ini terdiri dari mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia semester III. Instrumen yang digunakan pada penelitian ini adalah kuesioner  persepsi dan tes membaca kritis. Hasil evaluasi substansi  menunjukkan bahwa perlu dilakukan penggantian judul terhadap salah satu bab dalam  buku teks, perubahan susunan bab, dan perbaikan tulisan dan tata bahasa. Hasil evaluasi imlementasi menunjukkan bahwa buku teks membaca kritis yang dihasilkan dianggap sudah memadai untuk digunakan sebagai bahan ajar, namun dalam pembuktian keefektifan hasilnya kurang berpengaruh terhadap peningkatan kemampuan membaca kritis mahasiswa.


Kata kunci: membaca kritis, pengembangan buku teks

Published
2017-08-25
How to Cite
SUBADIYONO, Subadiyono et al. PENGEMBANGAN BUKU TEKS MEMBACA KRITIS. BAHTERA : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, [S.l.], v. 16, n. 1 Januari, p. 63 - 74, aug. 2017. ISSN 2540-8968. Available at: <http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/bahtera/article/view/3346>. Date accessed: 22 sep. 2017. doi: https://doi.org/10.21009/BAHTERA.161.05.
Citation Formats