PENERAPAN REKA BENTUK PADA HALAMAN MUKA SURAT KABAR

  • Abdul Kholik Universitas Negeri Jakarta
Keywords: design, newspaper, Hierarchy of Influence Theory, Comparative

Abstract

ABSTRACT

Every newspaper has its own characteristics on the visual aspect or design of newspaper. This is evident from the differences in each media appearance of dimension (make-up) and layout on the main page newspaper. The characteristics of design certainly are based on different forms of media, readers segmentation, and content of message presented. The purpose of this research is to analyze the policy of Inilah Koran Daily Newspaper and Pikiran Rakyat Daily Newspaper in applying design on front page of a newspaper. The rationale of this research comes from The Hierarchy of Influence Theory by Pamela J Shoemaker and Stephen D Reese. The method used in this research was a descriptive-comparative with qualitative approach. The result obtained from this research is the application of design policy on front page Inilah Koran newspaper uses the functional layout format and oriented visual journalism, while design policy implementation on front page Pikiran Rakyat newspaper uses layout combination and influenced by the results of the audience analysis performed routinely.

Keywords: Design, Newspapers, Hierarchy of Influence Theory, Comparative

 

ABSTRAK

Setiap surat kabar memiliki karakteristik tersendiri pada aspek visual atau desain surat kabar. Ini terlihat dari perbedaan dimensinya masing-masing media yaitu tampilan (make-up) dan tata letak di halaman utama koran. Karakteristik desain tentu didasarkan pada berbagai bentuk media, segmentasi pembaca, dan konten pesan yang disajikan. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis kebijakan Surat Kabar Harian Inilah Koran dan Surat Kabar Harian Pikiran Rakyat dalam menerapkan desain di halaman depan sebuah surat kabar. Rasional dari penelitian ini berasal dari The Hierarchy of Influence Theory oleh Pamela J Shoemaker dan Stephen D Reese. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif-komparatif dengan pendekatan kualitatif. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini adalah penerapan kebijakan desain pada halaman depan koran Koran Berikut ini menggunakan format layout fungsional dan jurnalisme visual yang berorientasi, sedangkan implementasi kebijakan desain pada halaman depan koran Pikiran Rakyat menggunakan kombinasi layout dan dipengaruhi oleh hasil analisis audiens. dilakukan secara rutin.

Kata kunci: Desain, Surat Kabar, Teori Hierarki Pengaruh, Komparatif

Published
2019-02-20
How to Cite
Kholik, A. (2019). PENERAPAN REKA BENTUK PADA HALAMAN MUKA SURAT KABAR. Communicology: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(2), 35 - 54. https://doi.org/10.21009/Communicology.0602.03

Most read articles by the same author(s)