Problematika Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi Covid-19

  • Arsyad Itsarul Ikhwan Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia
  • Syihabuddin Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia
  • Mad Ali Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung, Indonesia

Abstract

This study aims to determine the problem of evaluating Arabic learning. This research used a qualitative descriptive and subjects were Arabic language teachers and grade IX students at SMPIT Insan Rabbani, Bekasi Barat. The data collection technique used observation, interview, and documentation techniques, while the data validation technique used triangulation techniques, namely triangulation of data sources and methods. data analysis. The results showed that: (1) the planning of the evaluation of Arabic learning at SMPIT Insan Rabbani is quite good; (2) the implementation of the evaluation of Arabic learning is carried out using the google form media; (3) the problem is that it is difficult to know the students’ Arabic skills and the character or behavior of the students are difficult to monitor. The location of the house is not covered by the internet network, including minimalist student internet quotas, or an unstable internet network. Efforts made by teachers in dealing with these problems by temporarily asking students to move locations that are accessible to the internet network.

References

Choiroh, M. (2021). Evaluasi pembelajaran bahasa Arab berbasis media e-learning. Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab, 3(1), 41–47. doi:10.47435/naskhi.v3i1.554

Faizah, A. (2019). Evaluasi program pembelajaran bahasa Arab di SMP IT Nurul Islam Tengaran. Lisania: Journal of Arabic Education and Literature, 3(2), 143–162. doi:10.18326/lisania.v3i2.143-162

Habibah, A., & Syihabuddin. (2020). Evaluasi keterampilan menyimak dengan memanfaatkan permainan berbisik berantai dalam pembelajaran bahasa Arab. Al-Ittijah: Jurnal Keilmuan dan Kependidikan Bahasa Arab, 12(2), 97–106. doi:10.32678/al-ittijah.v12i2.2917

Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). Studi literatur: Problematika evaluasi pembelajaran dalam mencapai tujuan pendidikan di era merdeka belajar. Konferensi Ilmiah Pendidikan, 1(1), 10–15. Retrieved from https://proceeding.unikal.ac.id/index.php/kip

Munir, M. S. (2018). Urgensi evaluasi kurikulum pembelajaran bahasa Arab di lembaga pendidikan. Jurnal Al-Hikmah, 6(1), 27-35. Rertieved from https://jurnal.staiba.ac.id/index.php/Al-Hikmah/article/download/52/50

Ridho, U. (2018). Evaluasi dalam pembelajaran bahasa Arab. An-Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab, 20(1), 19–44. doi:10.32332/an-nabighoh.v20i01.1124

Sari, D. P., & Lisnawati, S. (2021). Evaluasi pembelajaran pendidikan agama Islam di SMP Negeri 16 Ogan Komering Ulu pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Syntax Transformation, 2(4), 478–485. doi:10.46799/jurnal%20syntax%20transformation.v2i4.257 Retrieved from http://jurnal.syntaxtransformation.co.id/index.php/jst/article/view/257

Solichin, M., & Fujirahayu. (2018). Problematika evaluasi pembelajaran pendidikan agama Islam pada kurikulum tingkat satuan pendidikan di SMP. Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 88–113. Retrieved from https://journal.unipdu.ac.id/index.php/jpi/article/view/1973

Suardipa, I. P., & Primayana, K. H. (2020). Peran desain evaluasi pembelajaran untuk meningkatkan kualitas pembelajaran. Widyacarya: Jurnal Pendidikan, Agama, dan Budaya, 4(2), 88–100. Retrived from http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/widyacarya/article/view/796

Sudijono, A. (2003). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sukardi. (2003). Metodologi penelitian pendidikan: Kompetensi dan praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara.

Syihabuddin. (2019). Tes dan penilaian pengajaran bahasa. Bandung: UPI Press.

Yusuf, N. H. (2016). Evaluasi dalam pembelajaran bahasa Arab di Sekolah Dasar Tahfidzul Qur’an Terpadu An-Najah Martapura. Anterior Jurnal, 15(2), 222–228. doi:10.33084/anterior.v15i2.66

Published
2021-10-31
How to Cite
Arsyad Itsarul Ikhwan, Syihabuddin, & Ali, M. (2021). Problematika Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi Covid-19. Al-Ma‘rifah, 18(2), 121–126. https://doi.org/10.21009/almakrifah.18.02.01