IDENTIFIKASI KESULITAN BELAJAR SISWA KELAS V PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI MI AL AHYAR BAGIK POLAK NTB

  • M. Farhan Hariadi UIN Sunan Kalijaga

Abstract

This study aims determine “ learning difficulties in Mathematics Subjects In Polak Bagik 2019 Academic Year. In this study researchers used a qualitative approach because the data obtained in the field are data that produce descriptive data in the form of information or information relatedtoexisting titles not in the form of numbers. The data collection methodes used are the method of observation, interviews, and documentation. Inductive data analysis techiques, by means of collecting data,  reducting data, presentinfg data and drawing conclusions, and validating the data is done by triangulation and sufficiency of references. The result this study indicate the student have difficulty learning n the operation of mathematical numbers, calculation, understanding problem language and difficuly working on mathematical formulas. Faktor that cause student learning difficulties, come from internal factor and external factors. The teacher strive to overcome student learning difficulties by doing remedial or inprovement, providing and learning motivation.

References

Ahmad Susanto, (2013) Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar, Jakarta: Prenadamedia Group.

M.Zainudin, Peran Media Masa dalam proses pendidikan Maysarakat.Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran.Vol.16.No.1.April.2009.

Novrinda, Noni Kurniah, Yulisdesni, Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia di Tinjau dari Latar Belakang Pendidikan.Jurnal Potensi PG-Paud FKIP UNIB.Vol.2.No.1.2017.

Amni Fauziah, Asih Rosnaningsih, Samsul Azhar, Hubungan Antara Motivasi belajar dan Minat Belajar Kelas IV SDN Poris Gaga 05 Kota Tangerang.Jurnal JPSD.Vol 4.No.1.Tahun 2017

Mardiah Kalsum Nasution, Penggunaan Metode Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan.Vol.11.No.1.2017

Dalyono. M, (2012) Psikologi pendidikan, Jakarta: Rineka Cipta.

Sutarto dan Syarifudin, (2013) Desain Pembelajaran Matematika Yogyakarta: Samudra Biru.

Jhon W.Santrock, (2012) Psikologi Pendidikan Edisi 3 buku 1 Jakarta: Salemba Humanika.

Mukhlisi. Ety Yeni, Kesulitan Belajar Siswa Di Sekolah Dasar, Jurnal Pendidikan Dasar JUPENDAS,ISSN), Vol.2.No.2.2015.

Eryanti.Ika, Strategi Belajar Peta Konsep Terhadap Ketuntasan Belajar Matematika Siswa, Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, FIBONACCI, Vol.1.No.2.2015

Purwanto, Intelegensi:Konsep Dan Pengukurannya, Jurnal peneltian dan kebudayaan),Vol.16.No.4.Juli 2010.

Sugiyono, (2011) Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatifdan R&D, Bandung: Alfabeta, Anggota Ikatan Penerbit Indonesia.

Hadi.Amirul, (2004) Metode penelitian pendidikan, Bandung: Pustaka Setia.

H.Afifudin dan Beni ahmad, (2012) metode penelitian kualitatif, Bandung: Pustaka Setia.

Subini.Nini, (2916) Mengatasi Kesulitan Belajar Pada Anak, Jogjakarta: Javalitera.

Thabrani, Muhomod & Mustof Arif, (2011) Belajar Dan Pembelajaran, Jogjakarta:Ar-Ruzz Media.

Syah. Muhibbin, (2011) Psikilogi Belajar, Jakarta: Rajawali Pers.

Tohirin, (2005)Psikologi pembelajaran agama, Jakarta: Raja Graindo Persada.

T. Sutjihati Somantri, (2007) Psikologi Anak Luar Biasa, Bandung : Refika Aditma.
Published
2019-05-31
How to Cite
Hariadi, M. F. (2019). IDENTIFIKASI KESULITAN BELAJAR SISWA KELAS V PADA MATA PELAJARAN MATEMATIKA DI MI AL AHYAR BAGIK POLAK NTB. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 121-131. https://doi.org/10.21009/jpd.v10i1.11232