Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligence di Sekolah Dasar

  • Fitri Siti Sundari Universitas Pakuan
  • Nurlinda Safitri Universitas Pakuan
  • Yufiarti Universitas Negeri Jakarta
  • Asep Supena Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Learning Strategies, Multiple Intelligences, Elementary Schools

Abstract

Learning must be able to accommodate the various potentials that exist in students. Therefore, teachers must be able to use multiple intelligence-based learning strategies. This study aims to describe various learning strategies based on multiple intelligences in elementary schools. The research method used is the literature review method. There are 31 articles reviewed. The article was obtained from search results through google schoolar. The articles analyzed are articles that contain the keywords of multiple intelligence-based learning strategies. The results of the study show that there are 14 (fourteen) multiple intelligence-based learning strategies that are most often used by teachers in elementary schools, namely discussion strategies, action research, classification, analogies, identification, sociodrama, characterizations, flashcards, visual images, puppets, applied learning, movie learning, learning environment, and service learning.

References

Ashsiddiqi, H. (2012). Kompetensi sosial guru dalam pembelajaran dan pengembangannya. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam, 17(01), 61–71.

Djalal, F. (2017). Optimalisasi pembelajaran melalui pendekatan, strategi, dan model pembelajaran. SABILARRASYAD: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Kependidikan, 2(1).

Fakhrurrazi, F. (2018). Hakikat pembelajaran yang efektif. At-Tafkir, 11(1), 85–99.

Fimansyah, D. (2015). Pengaruh Strategi pembelajaran dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Judika (Jurnal Pendidikan UNSIKA), 3(1).

Gardner, H., & Hatch, T. (1989). Educational implications of the theory of multiple intelligences. Educational Researcher, 18(8), 4–10.

Gustiati, M. (2017). Profil kemampuan penalaran matematis dalam pemecahan masalah ditinjau dari kecerdasan emosional dan gaya belajar siswa. Pascasarjana.

Hamzah, A. (2009). Teori multiple intelligences dan implikasinya terhadap pengelolaan pembelajaran. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2).

Hasma, H. (2017). Keterampilan dasar guru untuk menciptakan suasana belajar yang menyenangkan. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 17(1).

Hermawan, A. (2014). Mengetahui Karakteristik Peserta Didik untuk Memaksimalkan Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1), 14–25.

Hidayah, R. N. (2016). Penerapan Strategi Multiple Intellegences Perspektif Howard Gardner Pendidikan Anak Usia Dini Di Indonesia. Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 10(1), 173–185.

Indria, A. (2020). Multiple Intelligence. Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat, 3(1).

Khuzludani, I., Afifulloh, M., & Dewi, M. S. (2020). Pengembangan Multiple Intelligences Melalui Kegiatan Ekstrakulikuler Di Mi Khadijah Malang. JPMI: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 86–97.

Kusniati, E. (2016). Strategi pembelajaran berbasis multiple intelligences. Nuansa: Jurnal Studi Islam Dan Kemasyarakatan, 9(2).

Lubis, I., Nasution, M. K. M., & Maulina, M. (2018). Basic framework of urban design based on natural resources. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 126(1), 12210.

Machali, I. (2014). Dimensi Kecerdasan Majemuk Dalam Kurikulum 2013. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(1), 21–45.

Mauizdati, N. (2020). Kebijakan Merdeka Belajar Dalam Perspektif Sekolahnya Manusia Dari Munif Chatib. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 3(2), 315–321.

Muali, C. (2016). Konstruksi Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences Sebagai Upaya Pemecahan Masalah Belajar. PEDAGOGIK: Jurnal Pendidikan, 3(2).

Nada, R. K. (2019). Mengembangkan Potensi Anak Melalui Implementasi Multiple Intelligence (Studi Analisis Di Sdit Bina Anak Sholeh Yogyakarta). As-Sibyan, 2(2), 48–63.

Nasution, M. K. M. (2005). Konsep penelitian dalam teknologi informasi. Al-Khawarizmi: Journal of Computer Science, 1(1), 33–40.

Nasution, M. K. M. (2017). Penelaahan literatur. Teknik Penulisan Karya Ilmiah, 3.

Prasela, N., Witarsa, R., & Ahmadi, D. (2020). Kajian literatur tentang hasil belajar kognitif menggunakan model pembelajaran langsung siswa sekolah dasar. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 3(2), 209–216.

Ruf’ah, R. (2018). Pendidikan Karakter Berbasis Multiple Intelegent Munif Chatib Dalam Perspektif Pendidikan Islam. Universitas Islam Negeri" Sultan Maulana Hasanuddin" Banten.

Shodiq, M. J. (2018). Pembelajaran Bahasa Arab Aktif-Inovatif Berbasis Multiple Intelligences. Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 125–148.

Sinaga, H. T., & Siregar, M. (2020). Literatur review: Faktor penyebab rendahnya cakupan inisiasi menyusu dini dan pemberian ASI eksklusif. AcTion: Aceh Nutrition Journal, 5(2), 164–171.

Solikhah, M., Sari, A. K., & Nurtamam, M. E. (2015). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas III SDN Brayublandong Mojokerto. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 4(2), 141–152.

Subahan, A., Dista, D. X., & Witarsa, R. (2021). Kajian Literatur Tentang Kebijakan Pendidikan Dasar di Masa Pandemi dan Dampaknya Terhadap Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 4(1), 1–9.

Sufianti, A. V. (2022). Hubungan Gaya Belajar dengan Multiple Intellegences Terhadap Prestasi Peserta Didik. Indonesian Research Journal on Education, 2(1), 138–145.

Suminar, I., Siahaan, P., & Sari, I. M. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Siswa Smp Melalui Pembelajaran Dengan Multi Representasi Dikaitkan Dengan Kecerdasan Majemuk Dalam Pembelajaran IPA Fisika. WaPFi (Wahana Pendidikan Fisika), 1(1).

Syaikhu, A. (2020). Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligences. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 59–75.

Widayanti, F. D. (2013). Pentingnya mengetahui gaya belajar siswa dalam kegiatan pembelajaran di kelas. Erudio Journal of Educational Innovation, 2(1).

Wijayanti, A., Safitri, P. T., & Raditya, A. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Limit ditinjau dari Gaya Belajar Interpersonal. Prima: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 157–173.

Published
2022-05-18
How to Cite
Fitri Siti Sundari, Nurlinda Safitri, Yufiarti, & Asep Supena. (2022). Strategi Pembelajaran Berbasis Multiple Intelligence di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(01), 10-21. https://doi.org/10.21009/10.21009/JPD.081

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>