PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN DAN KEMANDIRIAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

  • Siska Oktavera Guru Sekolah Dasar Karang Tengah Tangerang
Keywords: video media, picture media, self-regulated learning, learning outcomes of natural science

Abstract

This study aims to determine the effect of the learning media that include video and picture media and self-regulated learning of the learning outcomes of Natural Science on the content correlation between of natural resource with environment and technology. The study was conducted on students in grade IV SD Negeri Karang Tengah 4 Tangerang, the number of students as many as 36 students. Research using experiment method treatment by level 2 x 2. Data analysis is the analysis of variance of two path (ANOVA). The result of this study indicate that (1) There are differences in learning outcomes of natural science among the group given video media and the group given picture media (2) there are interaction between learning media with self-regulated of the learning outcomes of natural science on the content correlation between of natural resource with environment and technology.

 

Keywords: video media, picture media, self-regulated learning, learning outcomes of natural science.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk Tentukan pengaruh media pembelajaran yang meliputi media video dan gambar dan pembelajaran mandiri dari hasil belajar Ilmu Pengetahuan Alam pada korelasi antara isi dari sumber daya alam dengan lingkungan dan teknologi. Penelitian dilakukan pada siswa kelas IV Sekolah Dasar Karang Tengah 4 Tangerang, jumlah siswa sebanyak 36 siswa. Penelitian menggunakan metode eksperimen pengobatan oleh tingkat 2 x 2. Analisis data adalah analisis varians dua jalur (ANOVA). Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa (1) Ada perbedaan hasil belajar ilmu pengetahuan alam antara media video grup tertentu dan kelompok yang diberi Media gambar (2) ada interaksi antara media pembelajaran dengan mandiri dari hasil belajar alam ilmu tentang korelasi antara isi dari sumber daya alam dengan lingkungan dan teknologi.

 

Kata kunci: media video, media gambar, pembelajaran mandiri, hasil belajar ilmu pengetahuan alam.

Published
2015-12-30
How to Cite
Oktavera, S. (2015). PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN DAN KEMANDIRIAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 312 - 323. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/496