REGULASI DIRI DAN KECERDASAN INTERPERSONAL DENGAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN

  • Indah Dwi Mustika Guru SD Negeri Cakung Barat 03 Pagi Jakarta
Keywords: Self-Regulated, Interpersonal Intelligences, Civic Education Learning Outcomes

Abstract

The aim of the research is to determine the relationship between self-regulated, interpersonal intelligence and Civic Education learning outcomes of Grade 4 students in the State Elementary School of West CakungArea II Cakung West, Jakarta, the amount of students are 64 students. The method used is a method of survey research the technique used to correlation. The research result showed that there was a positive correlation between (1) Self-Regulated and learning outcomes Civic Education (2) Interpersonal Intelligences and Civic Education learning outcomes (3) Self-Regulated, Interpersonal Intelligences and learning outcomes of Civic Education. It can be concluded there is relationship between self-regulated, interpersonal intelligences and Civic Education learning outcomes.

Keyword : Self-Regulated, Interpersonal Intelligences, Civic Education Learning Outcomes.

Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan regulasi diri dan kecerdasan interpersonal dengan hasil belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Cakung Barat Wilayah Binaan II Cakung Barat, Jakarta Timur, dengan jumlah siswa sebanyak 64 orang siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah metode survey dan menggunakan teknik korelasi.Hasil penelitian menunjukan bahwa ada korelasi positif antara (1) Regulasi Diri dengan hasil belajar Pendidikan Kewarganegaraan (2) Kecerdasan Interpersonal dengan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan (3) Regulasi Diri dan Kecerdasan Interpersonal dengan hasil belajar Pendidikan Kewarganegaraan. Berarti hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa terdapat hubungan antara regulasi diri dan kecerdasan interpersonal dengan hasil belajar pendidikan kewarganegaraan.

Kata Kunci      : Regulasi Diri, Kecerdasan Interpersonal dan Hasil belajar Pendidikan Kewarganegaraan

Published
2016-05-30
How to Cite
Mustika, I. D. (2016). REGULASI DIRI DAN KECERDASAN INTERPERSONAL DENGAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 38-47. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/502