PENGARUH PERHATIAN ORANG TUA DAN KONSEP DIRI SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA

  • Dian Handayani

Abstract

Abstract: This research is an associative quantitative research that aims to determine the influence of
parents' attention, self-concept of students to the results of learning mathematics. This research was
conducted at SDN Wilayah Binaan Duren Sawit, Jakarta Timur. Samples were taken using Cluster
Random Sampling Technique, there were 120 students of class VI who were involved in the research.
The timing of the research in the second semester of the academic year 2016/2017. The method used
in this research is survey method with path analysis. The instrument of data collection through the test
of mathematics learning result and questionnaire has been tested its validity and reliability, then
analyzed to prove hypothesis. Based on the results of the analysis found that: 1) a positive direct
influence between the attention of parents to student's mathematics learning outcomes; 2) there is a
positive direct influence between self-concept to the student's mathematics learning outcomes; 3)
there is a direct positive influence between the attention of parents to student self-concept. The
implications of this research indicate that the aspect of parents' attention and self-concept of students
can be used as an alternative to improve the achievement of mathematics learning result of elementary
school students.

Keyword: Results of mathematics learning, Parental attention and Student self-concept


Abstrak, Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif asosiatif yang bertujuan untuk mengetahui
pengaruh perhatian orang tua, konsep diri siswa terhadap hasil belajar matematika. Penelitian ini
dilaksanakan di SDN Wilayah binaan Kelurahan Duren Sawit, Jakarta Timur.Sampel diambil dengan
menggunakan Teknik Cluster Random Sampling, terdapat 120 siswa kelas VI yang dilibatkan dalam
penelitian.Waktu pelaksanaan penelitian pada semester 2 tahun pelajaran 2016/2017.Metode yang
digunakan dalam penelitian ini adalah metode survei dengan analisis jalur (path analysis).Instrumen
pengumpulan data melalui tes hasil belajar matematika dan kuesioner telah diuji validitas dan
reliabilitasnya, kemudian dianalisis untuk membuktikan hipotesis.Berdasarkan hasil analisis didapat
bahwa: 1) adanya pengaruh langsung positif antara perhatian orang tua terhadap hasil belajar
matematika siswa; 2) adanya pengaruh langsung positif antara konsep diri terhadap hasil belajar
matematika siswa; 3) adanya pengaruh langsung positif antara perhatian orang tua terhadap konsep
diri siswa.Implikasi penelitian ini menunjukkan bahwa aspek perhatian orang tua dan konsep diri
siswa dapat dijadikan sebagai salah satu alternatif untuk meningkatkan capaiannya hasil belajar
matematika siswa sekolah dasar.

Kata kunci :Hasil belajar matematika, Perhatian orang tua dan Konsep diri siswa

Published
2017-03-28
How to Cite
Handayani, D. (2017). PENGARUH PERHATIAN ORANG TUA DAN KONSEP DIRI SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1). Retrieved from http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/5347