PENGARUH PEMBELAJARAN TEMATIK TERPADU MENGGUNAKAN DISCOVERY LEARNING TERHADAP PENGETAHUAN SISWA SEKOLAH DASAR TENTANG PENINGGALAN SEJARAH

  • Endang Widi Winarni
  • Sri Dadi
  • Herman Lusa

Abstract

Abstract: The purpose of this research is to know the influence of Integrated Thematic Learning using
Discovery Learning to the Knowledge of Elementary School Students about Historical Heritage. The
research design used was the matching only pretest-posttest control group design. The study population is
all fourth grade students of elementary school in Bengkulu city of academic year 2017-2018. The sample
of the research is the fourth grader of Public Elementary School 68 as the experimental group that is
carrying out the learning with discovery learning by visiting the museum and IVA of the State Elementary
School 05 Kota Bengkulu as the control group with the image media. The instrument used in this study is
a test sheet to measure students' knowledge of historical relics. The data of the research were analyzed
inferential statistically with t-test. The results showed that the mean score difference between posttest and
pretest in the control group was 20.95 and in the experimental group was 39.66. The result of t calculation
is 0,27 and t table 2,00. So it can be concluded there is no significant effect of thematic learning based on
local culture with discovery learning to the knowledge of elementary students about the historical relics.

Key word : Thematic learning, historical knowledge, discovery learning

Abstrak :Tujuan penelitian ini untuk mengetahui pengaruh Pembelajaran Tematik Terpadu menggunakan
Discovery Learning terhadap Pengetahuan siswa Sekolah Dasar tentang Peninggalan Sejarah. Desain
penelitian yang digunakan adalah the matching only pretest-posttest control group design. Populasi
penelitian adalah seluruh siswa kelas IV Sekolah Dasar di kota Bengkulu tahun ajaran 2017-2018. Sampel
penelitian adalah siswa kelas IV Sekolah Dasar Negeri 68 sebagai keompok eksperimen yaitu
melaksanakan pembelajaran dengan discovery learning dengan mengunjungi museum dan IVA Sekolah
Dasar Negeri 05 Kota Bengkulu sebagai kelompok kontrol dengan media gambar. Instrumen yang
digunakan dalam penelitian ini adalah lembar tes untuk mengukur pengetahuan siswa tentang peninggalan
sejarah. Data hasil penelitian dianalisis secara statistik inferensial dengan uji-t. Hasil penelitian diketahui
bahwa rata-rata selisih skor antara postest dan pretest pada kelompok kontrol sebesar 20,95 dan pada
kelompok eksperimen sebesar 39,66. Hasil analisis t hitung sebesar 0,27 dan t tabel 2,00. Sehingga dapat
disimpulkan tidak terdapat pengaruh yang signifikan pembelajaran tematik berbasis budaya lokal dengan
discovery learning terhadap pengetahuan siswa Sekolah Dasar tentang peninggalan sejarah

Kata kunci: Pembelajaran tematik, pengetahuan peninggalan sejarah, discovery learning

Published
2017-12-28
How to Cite
Widi Winarni, E., Dadi, S., & Lusa, H. (2017). PENGARUH PEMBELAJARAN TEMATIK TERPADU MENGGUNAKAN DISCOVERY LEARNING TERHADAP PENGETAHUAN SISWA SEKOLAH DASAR TENTANG PENINGGALAN SEJARAH. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1). Retrieved from http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/5352