PENGEMBANGAN MODUL PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS PENEMUAN TERBIMBING TENTANG PENGUKURAN DI KELAS IV SEKOLAH DASAR

  • Suryanto Suryanto
  • Zulela MS
  • Anton Noornia
  • Vina Iasha

Abstract

Abstract: This study aims to develop a discovery-based module on "Measurement" of Mathematics subjects. This research was conducted on the fourth graders of elementary school with the number of respondents 120 students. This research uses research and development (R & D). The test results state that the module is feasible to apply. To see the effectiveness of the product followed by field test group with 120 students. The results of the Independent Samples Test analysis show that there is a significant difference between the control class and the experimental class. While the t-test shows differences in learning outcomes between pre-test and post-test. Judging from the average rating, indicating that the effective module is used to improve the learning outcomes of measurement materials.

 

Keywords: Research and Development, Module, Guided Discovery, Elementary School.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan modul berbasis penemuan terbimbing materi Pengukuran mata pelajaran Matematika. Penelitian ini dilakukan pada siswa kelas IV Sekolah Dasar dengan jumlah responden 120 siswa. Penelitian ini menggunakan metode penelitian Research and Development (R&D). Hasil uji tersebut menyatakan bahwa modul layak diterapkan. Untuk melihat efektifitas produk dilanjutkan dengan uji field group dengan 120 siswa. Hasil analisis Independent Samples Test menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara kelas kontrol dan kelas eksperimen. Sedangkan uji-t menunjukan perbedaan hasil belajar antara pre-test dan post-test. Dilihat dari nilai rata-rata, mengindikasikan bahwa modul efektif digunakan untuk meningkatkan hasil belajar materi pengukuran.

 

Keywords: Research and Development, Modul, Penemuan terbimbing, Sekolah Dasar

Published
2017-12-27