PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

  • Tahan Suci Windasari Universitas Esa Unggul
  • Harlinda Syofyan Universitas Esa Unggul
Keywords: audio visual, media, science learning outcomes

Abstract

Instructional media especially audio visual media is very lacking in science learning causing students to get low learning outcomes. This study aims to determine the effect of the use of audio visual media on science learning outcomes of fourth grade students of SDN Duri Kepa 05. This study used a pre-experimental design type one group pretest-posttest design. The sampling technique that will be used by researchers is the nonprobability sampling Purposive sampling model. The number of samples used were 28 students from 31 students of class IV C. Instrument research was a multiple choice test of 30 questions and questionnaires as many as 20 statements. Before the instrument was used first it was tested on 28 students of class VB in SDN Duri Kepa 05. The results showed that the average pretest value was 59.29 and the posttest value was 75.07, for the significance value at the pretest of 0.126, the significance for posttest is 0.082, and the significance of audio-visual media is 0.200, each significant value of more than 0.05. Hypothesis testing with t test obtained a significant value of 0,000 <0,05, which means that there are significant differences, while the value of t is equal to 12,515 which means that the pretest value is smaller than the posttest of 12,515 so it can be stated that audio visual media have positive significant effect on learning outcomes.

References

Achmadi, H., Suharno, & Suryani, N. (2014). Penerapan Model ASSURE Dengan Menggunakan Media Power Point Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Sebagai Usaha Peningkatan Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa Kelas X MAN Sukoharjo Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Tekonologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1).
Ananda, R. (2017). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas IV SD Negeri 016 Bangkinang Kota. Jurnal Basicedu, 1(1), 21–30.
Astuti, F. (2016). Pengetahuan dan Teknik Menata Tari Untuk Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.
Busyaeri, A., Udin, T., & Zaenuddin, A. (2016). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mapel IPA Di MIN Kroya Cirebon. Al Ibtida, 3(1).
Duludu, U. A. T. . (2017). kurikulum dan media pembelajaran PLS. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Hakim, S. A., & Syofyan, H. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament ( TGT ) Terhadap Motivasi BelajaR IPA di Kelas IV SDN Kelapa Dua 06 Pagi Jakarta
JPD: Jurnal Pendidikan Dasar P-ISSN 2086-7433 E-ISSN 2549-580 DOI: doi.org/10.21009/JPD.0101.01.

12

Barat. International Journal of Elementary Education, 1(4), 249–263.
Hasan, H. (2016). Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Ketuntasanbelajar IPS Materi Perkembangan Teknologi Produksi, Komunikasi, Dan Transportasi Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 20 Banda Aceh. Jurnal Pesona Dasar, 3(4), 22– 33.
Nurdin, S., & Adriantoni. (2016). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Purwono, J., Yutmini, S., & Anitah, S. (2014). Penggunaan Media AudioVisual Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1. Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(2), 127–144.
Rachmadtullah, R., Ms, Z., & Sumantri, M. S. (2018). Development of computerbased interactive multimedia: study on learning in elementary education. Int. J. Eng. Technol, 7(4), 2035-2038.
Riyana, C. (2012). Media Pembelajaran. Jakarta Pusat: Direktorat Jendral Pendidikan Islam, Kementrian Agama RI.
Sanjaya, W. (2015). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Surna, I. nyoman, & Pandeirot, O. D. (2014). Psikologi Pendidikan 1. Jakarta: Erlangga.
Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.
Susanto, R. (2017). Proses Penerapan
Keterampilan Manajemen Kelas Dengan Senam Otak Dan Pengaruhnya Terhadap Kesiapan Belajar Dan Hasil Belajar Mata Kuliah Metode Penelitian Mahasiswa PGSD, FKIP Universitas Esa Unggul, Jakarta. Prosiding Seminar Nasional Multi Disiplin Ilmu & Call For Paper UNISBANK Ke-3, (1), 821–829.
Syah, M. (2013). Psikologi Belajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Syofyan, H. (2015). Peningkatan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Melalui Metode Resitasi di SD Al Azhar Syifa Budi Jakarta Selatan. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 134–150.
Trisnadewi, K. A., Darsana, I. W., & Wiyasa, I. K. N. (2014). Penerapan Pembelajaran Inkuiri Berbantu Media AudioVisual Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD No.3 Tibubeneng Kuta Utara. E-Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD, 2(1).
Wati, E. R. (2016). Ragam Media Pembelajaran. Jakarta: Kata Pena.
Published
2019-05-24
How to Cite
Windasari, T. S., & Syofyan, H. (2019). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 1-12. https://doi.org/10.21009/10.21009/JPD.081