PENGARUH INTENSI, MOTIVASI, DAN PEMAHAMAN GURU TERHADAP IMPEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSIF

  • RACHMAT MULYONO Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • OTONG SUHYANTO Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • YUBAEDI SIRON Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • NUR ROCHIMAH Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

Abstract

Abstract: The objective of the research was to find out the empirical information of the effect of
intention, motivation, and teacher understanding on the implementation of inclusive education.
The research used path analysis techniques. It conducted the elementary-school-teacher in East
Jakarta, Indonesia. The simple random sampling technique is applied, which 50 teachers involved
as the research sample. Empirical findings of the research revealed that: 1) There is no direct
positive effect of intention to the implementation of inclusive education; 2) There is no direct
positive effect of motivation to the implementation of inclusive education; 3) There is no direct
positive effect of teacher understanding to the implementation of inclusive education; 4) There is
no direct positive effect of intention to the teacher understanding; 5) There is direct positive effect
of motivation to the teacher understanding; 6) There is direct positive effect of intention to the
motivation.

Keywords: implementationofinclusiveeducation, intention, motivation, teacher understanding,
childrenwithspecialneeds.

Abstrak: Tujuan penelitian ini untuk mencari informasi empiris tentang pengaruh intensi,
motivasi, dan pemahaman guru terhadap implementasi pendidikan inklusif. Penelitian ini
menggunakan analisis jalur. Penelitian ini mengukur perilaku guru SD di Jakarta Timur,
Indonesia. Penelitian ini menggunakan teknik simple random sampling dengan melibatkan 50
guru. Temuan empiris mengungkapkan bahwa: 1) Tidak ada pengaruh langsung positif langsung
intensi terhadap pendidikan inklusif; 2) Tidak ada pengaruh langsung positif motivasi terhadap
pendidikan inklusif; 3) Tidak ada pengaruh langsung positif pemahaman guru terhadap pendidikan
inklusif; 4) Tidak ada pengaruh positif langsung intensi terhadap pemahaman guru; 5) Ada
pengaruh langsung motivasi terhadap pemahaman guru; 6) Ada pengaruh langsung intensi
terhadap motivasi.

Kata Kunci: implementasi-pendidikan-inklusif, intensi, motivasi, pemahaman guru, anakberkebutuhan-khusus

Published
2017-11-30