KONTRIBUSI PERMAINAN KONSTRUKTIVIS (MEDIA BALOK) DENGAN PENINGKATAN KEMAMPUAN KOGNITIF

  • FAISAL RACHMAT Universitas Al-Azhar Indonesia

Abstract

Abstract: This classroom action research aims to determine the improvement of cognitive skills through playing blocks.The research subjects were children in group A & B Age 3-6 Years old of RA. Nurul Amiin, in a total of 23 children consisting of 9 Girls and14boys. Researchers use classroom action research methods with observation and documentation to collect data. Analysis of the data used in this research is the analysis of descriptive and qualitative.The results showed an increased ability of the students cognitive at 90% based on the evaluation of the results on the first cycle and second cycle. It can be concluded that the implementation of learning by utilizing blocks media to improve children's cognitive abilities can be implemented in the learning process.

Keywords: Blocks media, Cognitive ability


Abstrak: Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk mengetahui adanya peningkatan kemampuan kognitif anak melalui bermain balok. Subjek penelitian adalah anak kelompok B usia 3-6 tahun di RA. Nurul Amiin, Citayam, Depok yang berjumlah 23 anak terdiri dari 9anak perempuan dan 14 anak lakilaki. Peneliti menggunakan metode penelitian tindakan kelas dengan observasi dan dokumentasi untuk mengumpulkan data. Analisa data yang digunakan dalam penelitian ini adalah analisis deskriptif kualitatif. Hasil penelitian menujukkan adanya peningkatankemampuan kognitifanaksebesar 90% berdasarkan evaluasi hasil dari siklus I dan siklus II. Sehingga dapat disimpulkan bahwa pelaksanaan pembelajaran dengan memanfaatkan media balok untuk meningkatkan kemampuan kognitif anak dapat diimplementasikan dalam proses belajar.

Kata kunci: Media balok, Kemampuan kognitif.

Published
2017-11-30
How to Cite
RACHMAT, F. (2017, November 30). KONTRIBUSI PERMAINAN KONSTRUKTIVIS (MEDIA BALOK) DENGAN PENINGKATAN KEMAMPUAN KOGNITIF. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 11(2), 238 - 251. https://doi.org/https://doi.org/10.21009/JPUD.112.04