MODEL PEMBELAJARAN RENANG (FH) BAGI SISWA PRASEKOLAH

  • WIDIASTUTI WIDIASTUTI Pendidikan Olahrga Universitas Negeri Jakarta
  • FATIN HAMAMAH Universitas Negeri Jakarta

Abstract

Abstract: The objective of this research is to generate a pool of learning model for
students preschool. The method used in this reaseach and development model from
Borg and Gall. The Instruments used in the research of this model are
questionnaires and pool Assesment instruments for students preschool used to
collect data at the stage of : (1) analysis of needs; (2) the expert evaluation (initial
product evaluation); (3) Tests small groups; (4) Friendlies large groups. Test the
effectiveness of the model using the swimming assessment tests for students
preschool to see improved results of swimming skills before applying the learning
model created. Based on the results obtained between yield enhancement swimming
skills before applying the learning model pool total 64.3%, and after being given
treatment by using model new pool design researchers increased to 93.25%. Based
on the research results can be concluded with the pool learning model for preschool
students, students can learn effectively and efficiently.

Key Word: Development, Model, Swimming

Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk menghasilkan model pembelajaran
renang bagi siswa prasekolah. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah
model penelitian dan pengembangan (Research and Development) dari Borg dan Gall.
Instrumen yang digunakan dalam penelitian model ini adalah kuisioner dan
instrumen penilaian renang bagi siswa prasekolah yang digunakan untuk
mengumpulkan data pada tahap: (1) analisis kebutuhan; (2) evaluasi ahli (evaluasi
produk awal); (3) Ujicoba kelompok kecil; (4) Ujicoba kelompok besar. Uji
efektifitas model menggunakan tes penilaian renang bagi siswa prasekolah dengan
melihat peningkatan hasil keterampilan renang sebelum diterapkannya model
pembelajaran. Berdasarkan hasil yang didapat peningkatan antara hasil
keterampilan renang sebelum diterapkannya model pembelajaran renang total
64,3% dan setelah diberikan perlakuan dengan menggunakan model pembelajaran
renang yang baru desain peneliti meningkat menjadi 93,25%. Berdasarkan hasil
penelitian dapat disimpulkan dengan model pembelajaran renang FH bagi siswa
prasekolah, siswa dapat belajar secara efektif dan efisien.

Kata kunci: Pengembangan, Model, Renang

Published
2017-11-30