Penerapan Permainan Olahraga Bocce Untuk Meningkatkan Minat Berolahraga Terhadap ABK Tunagrahita Pada SLBN 1 Lombok Timur

  • Suryansah Universitas Hamzanwadi
  • Rina Nopiana
  • abdul gipari Universitasa Hamzanwadi

Abstract

In this study aims to find out whether or not there is an interest in exercising on mentally retarded children in SLBN 1 East Lombok. This type of research uses qualitative methods. In this study the method used to obtain data with a descriptive approach. The population of this research is mild retardation children in SLBN 1 East Lombok with a sample of 20 respondents. The technique of collecting observations and interviews. Analysis of data using descriptive percentages by comparing the results of the first observation with the second with the results of the first observation is 56.56% with sufficient results, the results of the second observation are 75% and the overall observation results with the results of 65.78% with good categories.

References

Bintani, H., Alawiyah, L., Yuhandira, S., & Supena, A. (2020). Pembinaan Minat Dan Bakat Siswa Berkebutuhan Khusus di Sekolah Inklusi Sdn Susukan 01 Pagi Jakarta Timur. Jurnal Ortopedagogia, 6(2), 94-99.

Majid, M. I. M. I. M., Rahardjo, H. P., & Setiawan, I. S. (2013). Survei Keaktifan Anak Tunagrahita Dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani Di SDLB Jepara Tahun 2012. ACTIVE: Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation, 2(3).

Nisa, K., Mambela, S., & Badiah, L. I. (2018). Karakteristik dan kebutuhan anak berkebutuhan khusus. Jurnal Abadimas Adi Buana, 2(1), 33-40.

Notoatmodjo, S. (2014). Metode Penelitian Kesehatan. Jakarta, Rineka Cipta.

Sari, S. F. M., Binahayati, B., & Taftazani, B. M. (2017). Pendidikan bagi anak tuna grahita (Studi kasus tunagrahita sedang di SLB N Purwakarta). Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2).

Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan. Alfabeta. Bandung.

Sumardi. (2009). Buku Panduan Cabang olahraga Bocce Special Olympics. Jakarta: Pengurus Pusat special Olympics Indonesia.

Triana, M. N., Safari, I., & Akin, Y. (2018). Pengaruh Pembelajaran Dengan Model Bermain Terhadap Kemampuan Melempar Bola Pada Anak Tunagrahita Dalam Permainan Bocce. SpoRTIVE, 3(1), 581-590.

Wardani, I. G. A. K. (2015). Pengantar Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. Buku Materi Pokok PDGK4407/3SKS/MODUL 1-9.

Widiantoro, D. (2013). Pengaruh Pelatihan Dengan Model Bermain Terhadap Kemampuan Melemparbola Pada Anaktunagrahita Peserta Ekstrakurikulerdalam Permainan Bola Boccedi SLB Negeri Temanggung Tahun Ajaran 2012/2013. Skripsi, sarjana tidak diterbitkan. Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta.

Zaitun. (2017). Pendidikan anak berkebutuhan khusus. Pekanbaru: Kreasi Edukasi.

Zaka, Q. (2016). Minat Siswa Berkebutuhan Khusus Tunagrahita Dalam Mengikuti Pembelajaran Pendidikan Jasmani Di SLB-C Yayasan Pendidikan Luar Biasa Demak Tahun 2016 (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Semarang).

Published
2021-05-02