PELATIHAN PEMBUATAN SOAL OLIMPIADE/KOMPETISI MATEMATIKA TINGKAT SMP UNTUK GURU-GURU SMP KABUPATEN BOGOR PROVINSI JAWA BARAT

  • Yudi Mahatma Universitas Negeri Jakarta
  • Ibnu Hadi Universitas Negeri Jakarta
  • Debby Agustine Universitas Negeri Jakarta
Keywords: math competition, preparation, characteristics of competition questions, teacher competence

Abstract

Abstract

Math competition is an activity that is routinely held by the Ministry of Education and Culture.  One of the benefits of this activity is to spur students' spirit of competition.  To take part in the competition, a student must have sufficient preparation.  The problem is, sometimes the school is unable to provide competent trainers to help prepare these students.  The teacher as a source of knowledge in the classroom is actually a potential resource to prepare their students for this event.  For this reason, the ability of teachers must continue to be honed while expanding their knowledge.  One of the initial assets for coaching is that teachers must recognize the characteristics of competition questions. This ability improvement can be done through a training to recognize and develop math competition questions.  This training is given in the form of delivering material and practice.  Increasing teacher competence can be achieved through tiered and continuous training.  The target of this training is to achieve an increase in the ability of teachers to prepare their students to participate in competitions at the local, regional, and national levels.  The feedback given by the participants indicated that they really needed this kind of activity and hoped that it could be held regularly.

 

Abstrak

Kompetisi matematika merupakan suatu kegiatan yang rutin diselenggarakan oleh Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.  Salah satu manfaat kegiatan tersebut adalah untuk memacu semangat berkompetisi para pelajar.  Untuk mengikuti kompetisi tersebut, seorang siswa harus mempunyai persiapan yang cukup.  Permasalahannya, kadang kala pihak sekolah tidak mampu menyediakan pelatih yang kompeten dalam membantu persiapan siswa tersebut.  Guru sebagai sumber ilmu di kelas sebenarnya merupakan sumberdaya yang potensial untuk mempersiapkan anak didiknya terjun dalam ajang tersebut.  Untuk itu kemampuan guru harus terus diasah sambil wawasannya diperluas.  Salah satu modal awal pembinaan adalah guru harus mengenal karakteristik soal-soal kompetisi.  Peningkatan kemampuan ini dapat dilakukan melalui suatu pelatihan untuk mengenal sekaligus mengembangkan soal-soal kompetisi matematika.  Pelatihan ini diberikan dalam bentuk penyampaian materi dan praktek.  Peningkatan kompetensi guru dapat tercapai melalui pelatihan yang berjenjang dan berkesinambungan.  Target pelatihan ini adalah tercapainya peningkatan kemampuan guru dalam mempersiapkan anak didiknya untuk mengikuti ajang kompetisi baik di tingkat lokal, regional, maupun nasional.  Umpan balik yang diberikan oleh peserta menunjukkan bahwa kegiatan semacam ini sangat mereka butuhkan dan berharap agar dapat diselenggarakan secara rutin.

Published
2020-12-20
How to Cite
Mahatma, Y., Hadi, I., & Agustine, D. (2020). PELATIHAN PEMBUATAN SOAL OLIMPIADE/KOMPETISI MATEMATIKA TINGKAT SMP UNTUK GURU-GURU SMP KABUPATEN BOGOR PROVINSI JAWA BARAT. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(01), SNPPM2020ST-140 . Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm/article/view/19704