SOSIALISASI MODEL PERMAINAN UNTUK PEMANASAN PADA OLAHRAGA RUGBY

  • Iwan Barata Universitas Negeri Jakarta
  • Hartman Nugraha Universitas Negeri Jakarta
  • Masnur Ali Universitas Negeri Jakarta
Keywords: socialization, game model, warm-up, rugby sport

Abstract

Abstract

The purpose of this service is to increase the variety of warm-up in the sport of rugby in the form of a game model that can be applied as a training tool for rugby athletes. This service was carried out for 2 months from August - September 2020 at the Faculty of Sports Science, State University of Jakarta, followed by 25 students and 3 students to support community service activities. The activity method uses a theoretical approach consisting of material exposure, discussion and question and answer as well as a practical approach consisting of a demonstration of a game model with indicators of success which is marked by the high motivation of the participants in participating in this socialization activity. The results obtained in carrying out this service activity are that seen from the level of desire of the participants to participate in the socialization of the game model for warm-up in rugby, it is very large, and the participants are generally interested in participating with the reason to add knowledge and new skills about the game model for warming up. in rugby. Based on the above results, it can be concluded that this community service activity is running well and has the benefit of increasing knowledge and skills of game models for warming up in rugby.

 

Abstrak

Tujuan dilaksanakannya pengabdian ini adalah bertambahnya variasi pemanasan dalam olahraga rugby dalam bentuk model permainan yang dapat diaplikasikan sebagai sarana latihan bagi atlet rugby. Pengabdian ini dilakukan selama 2 bulan dari Agustus – September 2020 bertempat di Fakultas Ilmu Olahraga Universitas Negeri Jakarta dengan diikuti oleh 25 mahasiswa dan 3 mahasiswa penunjang kegiatan pengabdian. Metode kegiatan menggunakan pendekatan teoritis yang terdiri dari pemaparan materi, diskusi dan tanya jawab serta pendekatan praktik yang terdiri dari demonstrasi model permainan dengan indikator keberhasilan yang ditandai dengan tingginya motivasi peserta dalam mengikuti kegiatan sosialisasi ini. Hasil yang didapat dalam melaksanakan kegiatan pengabdian ini adalah bahwa dilihat dari tingkat keinginan peserta untuk mengikuti kegiatan sosialisasi model permainan untuk pemanasan pada olahraga rugby sangat besar, dan para peserta umumnya tertarik untuk mengikuti dengan alasan untuk menambah ilmu pengetahuan dan keterampilan baru tentang model permainan untuk pemanasan pada olahraga rugby. Berdasarkan hasil diatas maka dapat disimpulkan bahwa kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini berjalan dengan baik dan memiliki manfaat yaitu menambah pengetahuan dan keterampilan model permainan untuk pemanasan pada olahraga rugby.

Published
2020-12-20
How to Cite
Barata, I., Nugraha, H., & Ali, M. (2020). SOSIALISASI MODEL PERMAINAN UNTUK PEMANASAN PADA OLAHRAGA RUGBY. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(01), SNPPM2020BRL-110 . Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm/article/view/19793