What Determines Income Enhancement In The Creative Economy Sector?

Authors

  • Satya Kristi Aprilianto Tidar University
  • Jihad Lukis Panjawa
  • Lorentino Togar Laut

Keywords:

Income; Business Characteristics; Creative Economy

Abstract

The growth of the Creative Economy has become a crucial driver of economic development. In Indonesia, the potential for growth in the creative economy surpasses that of the tourism industry. This research is dedicated to examining the factors that influence the earnings of creative economy entrepreneurs in Magelang Regency. The method of analysis employed is multiple linear regression. The findings reveal that labour and capital play a substantial role in determining the income of creative economy entrepreneurs. Conversely, factors such as business longevity, education, and skills do not significantly impact the income of creative economy entrepreneurs. Entrepreneurs in the creative economy must prioritize effective labour management and invest in the development of human resources, as labour has been proven to be a key determinant of income. Implementing appropriate recruitment strategies and fostering a productive team environment are essential for success in this sector

References

Adnyani, N. K. S., Herliyani, E., & Purnamawati, I. G. A. (2021). Peningkatan Skill Berwirausaha UMKM Tunjung Segara Melalui Penerapan Model Paticipatory Rural Appraisal (PRA). Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 9(2), 321–327. https://doi.org/10.23887/ekuitas.v9i2.39587
Alifiana, D., Susyanti, J., & Dianawati, E. (2021). Pengaruh Modal Usaha, Lama Usaha Dan Jam Kerja Terhadap Pendapatan Usaha Pada Pelaku Ekonomi Kreatif Di Masa Pandemi Covid-19 (Sub Sektor Fashion-Kuliner Malang Raya). Jurnal Riset Manajemen Unisma, 19, 72–81.
Amalia, F. (2014). Analisis Fungsi Produksi Cobb-Douglas Di Lingkungan UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Jurnal Signifikan, 3(1), 45–62.
Amalia, M. R. (2018). Analisis Pengaruh Pelatihan, Bantuan Modal, dan Cara Pengelolaan Usaha Terhadap Pendapatan Usaha Mikro Kecil dan Menengah. Permana : Jurnal Perpajakan, Manajemen, Dan Akuntansi, 10(2), 248–256. https://doi.org/10.24905/permana.v10i2.85
Artini, N. R. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Umkm Di Kabupaten Tabanan. Ganec Swara, 13(1), 71–77. https://doi.org/10.35327/gara.v13i1.64
Ayu, I., & Saskara, N. (2020). Pengaruh Keterampilan Kerja, Jam Kerja, Lama Usaha Terhadap Pendapatan Pengerajin Industri Kerajinan Mozaik. E-Jurnal EP Unud, 9(4), 750–779.
Christiani, L. C., & Bhakti, I. S. G. (2022). Strategi Pengelolaan Wisata Pada Kawasan Strategis Pariwisata Nasional (KSPN) di Kelurahan Mendut, Kecamatan Mungkid, Kabupaten Magelang. Pemberdayaan Pariwisata, 4(2), 76–86. https://jurnalpariwisata.stptrisakti.ac.id/index.php/JPP/article/view/1642%0A
Ernawati, E., Susyanti, J., & Salim, M. A. (2020). Pengaruh Modal Usaha Dan Lama Usaha Terhadap Pendapatan Usaha (Studi Pada Pelaku Ekonomi Kreatif Sub Sektor Fashion di Kota Malang). Jurnal Riset Manajemen Unisma, 136–148.
Ernida, E., Fahmi, E., & Desi, G. (2021). Pengaruh Modal Kerja, Jam Kerja Operasional Dan Lama Usaha Terhadap Pendapatan Pedagang Pasar Yamuri Kecamatan Mulyorejo. Sustainable, 1(1), 125–144. https://doi.org/10.30651/stb.v1i1.9760
Ginting, A. M. (2017). Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif Di Provinsi Jawa Barat. 22(1), 71–84. https://doi.org/10.22212/kajian.v22i1.1499
Hasanah, R. L., Kholifah, D. N., & Alamsyah, D. P. (2020). Pengaruh modal, tingkat pendidikan dan teknologi terhadap UMKM di kabupaten Purbalingga. Jurnal FEB Unmul, 17(2), 305–313. https://journal.feb.unmul.ac.id/index.php/Kinerja/article/view/7492%0Ahttps://ejournal2.undip.ac.id/index.php/dje
Husaini, & Fadhlani, A. (2017). Pengaruh Modal Kerja, Lama Usaha, Jam Kerja dan Lokasi Usaha terhadap Pendapatan Monza di Pasar Simalingkar Medan. Jurnal Visioner & Strategis, 6(2), 111–126. www.kompasiana.com
Kemenparekraf. (2022). Cakupan Aktivitas Pariwisata Dan Ekonomi Kreatif Dalam Klasifikasi Baku Lapangan Usaha Indonesia (Kbli) 2020 (Vol. 2, Issue 1).
Laili, Y. F., & Setiawan, A. H. (2020). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Umkm Sentra Batik Di Kota Pekalongan. Diponegoro Journal Of Economics, 9(4), 1–10. https://ejournal2.undip.ac.id/index.php/dje
Leksono, A., & Santosa, P. B. (2014). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Pendapatan Industri Kreatif Di Indonesia. 3(1), 1–7. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/jme
Nainggolan, R. (2016). Gender, Tingkat Pendidikan Dan Lama Usaha Sebagai Determinan Penghasilan Umkm Kota Surabaya. Kinerja, 20(1), 1–12. https://doi.org/10.24002/kinerja.v20i1.693
Oktaviana, W. (2021). Pengaruh Modal, Biaya Produksi, Jumlah Tenaga Kerja Dan Tingkat Pendidikan Terhadap Pendapatan Umkm Sektor Kuliner Di Kecamatan Lubuk Begalung Kota Padang. Horizon, 1(2), 367–383. https://doi.org/10.22202/horizon.2021.v1i2.4784
Panjawa, J. L., & Sugiharti, R. R. (2021). Pengantar Ekonometrika Dasar : Teori dan Aplikasi Praktis untuk Sosial-Ekonomi. Penerbit Pustaka Rumah C1nta.
Rahmi, A. N. (2018). Perkembangan Industri Ekonomi Kreatif Dan Pengaruhnya Terhadap Perekonomian Di Indonesia. Seminar Nasional Sistem Informasi (SENASIF), 2(1), 1386–1395. https://jurnalfti.unmer.ac.id/index.php/senasif/article/view/139
Setiaji, K., & Fatuniah, A. L. (2018). Pengaruh Modal, Lama Usaha dan Lokasi Terhadap Pendapatan Pedagang Pasar Pasca Relokasi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB), 6(1), 1–14. https://doi.org/10.21009/jpeb.006.1.1
Sugiarto, E. C. (2018). Ekonomi Kreatif Masa Depan Indonesia. Kementerian Sekretariat Negara Republik Indonesia. https://www.setneg.go.id/baca/index/ekonomi_kreatif_masa_depan_indonesia
Taufan, M. E., & Muhammad, P. (2021). Characteristics Affecting Creative Business Income of Leading Subsector Economies in Java. 14(1), 21–41. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/jejak.v14i1.28717
Wibowo, E., & Su, S. (2019). Pengaruh Faktor Kekuatan Ekonomi Terhadap Pendapatan Dengan Lama Usaha Sebagai Variabel Moderating (Survey Pada Usaha Kedai Kopi Di Surakarta). Research Fair Unisri, 3(1). https://ejurnal.unisri.ac.id/index.php/rsfu/article/view/2578
Wijaya, I. B. K., & Utama, M. S. (2016). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pendapatan Industri Kerajinan Bambu Di Kabupaten Bangli. E-Jurnal Ekonomi Pembangunan Universitas Udayana, 5(4), 434–459.
Winarni, E., & Mahsun, A. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keberhasilan Usaha Mikro Kecil Berbasis Ekonomi Kreatif di Kota Sidoarjo. Pengaruh Inflasi Terhadap Kestabilan Dan Eksistensi Usaha Ekonomi Mikro, 3(1), 70–77.
Yuniarti, D., & Suprianto, E. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Dan Tingkat Pendidikan Terhadap Kinerja Karyawan Pada Direktoreat Operasi/Produksi Pt. X. Jurnal Industri Elektro Dan Penerbangan, 4(1), 11–19. http://jurnal.unnur.ac.id/index.php/indept/article/view/138/109
Yusuf, A., & Soelaiman, L. (2022). Pengaruh Keterampilan, Orientasi Pasar, dan Jaringan Usaha terhadap Kinerja UMKM Melalui Kompetensi Wirausaha. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 4(1), 22–30. https://doi.org/10.24912/jmk.v4i1.17120

Downloads

Published

2024-12-01

How to Cite

Satya Kristi Aprilianto, Lukis Panjawa, J., & Togar Laut, L. (2024). What Determines Income Enhancement In The Creative Economy Sector?. International Student Conference on Business, Education, Economics, Accounting, and Management (ISC-BEAM), 2(1), 242–253. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/isc-beam/article/view/46593