The EFFECT OF PROBLEM-BASED LEARNING AND DISCOVERY LEARNING MODELS ON STUDENT LEARNING OUTCOMES AT VOCATIONAL HIGH SCHOOL (SMK) 1 KENDARI
Keywords:
problem based learning, discovery learning, and learning outcomesAbstract
This stdy aimed to investigate how models of problem based learning and discovery learning affected financial accounting leanring results of SMK Negeri 1 Kendari, Southeast Sulawesi Province. Using a post-test only control group design and an experimental strategy as the study technique. With a simple randomized sampling approach, this research included Class XI students majoring in Institutional Financial Accounting (AKL) at SMK Negeri 1 Kendari, resulting in a sample of Class XI1 and XI3 totaling 68 individuals. This research used the Kolmogrov-Smirnov test as the normality test; the homogeneity test was done with the variance test (f-test); the hypothesis test was done with the t-test. Whether H0: µ1 = µ2 indicates that there is no effect of the problem-based learning and discovery learning models on learning outcomes or H1: µ1 > µ2 indicates that the models have an impact on students's learning outcomes related to financial accounting, so guiding the generation of a hypothesis based on the test that will be conducted.
References
Afandi, M., Chamalah, E., & Wardani, O. P. (2013). Model Dan Metode Pembelajaran Di Sekolah. Dalam Perpustakaan Nasional Katalog Dalam Terbitan (KDT) (1 ed., Vol. 392, Nomor 2). UNISSULA PRESS. https://doi.org/10.1007/s00423-006-0143-4
Ariasmini, N. (2018). Penerapan Metode Resitasi Dalam Upaya Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akuntansi Kelas XI Akuntansi 1 Di SMK Negeri 1 Tejakula Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 10(2), 397–407. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jjpe.v10i2.20062
Aunurrahman, A. (2016). Belajar dan Pembelajaran (10 ed.). Alfabeta. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=1325994
Bakhruddin, M., Shoffa, S., Iis, H., Ginting, S., Fitri, A., Lestari, I. W., Pudyastuti, Z. E., Zainuddin, M., Alam, H. V., & Kurniawa, N. (2021). Srategi Belajar Mengajar (Konsep Dasar dan Implementasinya) (I. Tawakkal, Ed.; 1 ed.). CV. AGRAPANA MEDIA. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203
Bunyamin. (2021). Belajar dan Pembelajaran Konsep Dasar, Inovasi dan Teori (Hasmawati, Ernawati, S. Lobo, Lismawati, Hamka, & A. S. Wati, Ed.).
Cintia, N. I., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Hasil Belajar Siswa. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(1), 67–75. https://doi.org/10.21009/pip.321.8
Dea, W. A., Prasetyo, E., & Rahmawati, T. D. (2021). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 141–148.
Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran (A. Syaddad, Ed.; Vol. 1). CV. Kaaffah Learning Center.
Fitriyani, Susanti, R., & Santri, D. J. (2017). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X IPA SMA Negeri 13 Palembang pada Materi Dunia Tumbuhan. Seminar Nasional Pendidikan IPA Tahun 2017, 493–503. http://conference.unsri.ac.id/index.php/semnasipa/issue/view/7
Hajariah, & Hasyim, A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Akuntansi Siswa Kelas XI Akuntansi Di SMK Negeri 1 Gowa. Jurnal Ilmiah Pena, 1(2), 50–62. https://doi.org/https://doi.org/10.51336/jip.v11i2.197
Hosnan, M. (2016). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran abad 21 (3 ed.). Ghalia Indonesia. http://lib.unj.ac.id/buku/index.php?p=show_detail&id=39354&keywords=
Husnidar, Ikhsan, M., & Rizal, S. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Menigkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Disposisi Matematis Siswa. Jurnal Didaktik Matematika, 1(1), 17–28. https://jurnal.usk.ac.id/DM/article/view/1288
Ilahi, M. T. (2012). Pembelajaran Discovery Strategy dan Mental Vocational Skill (2 ed.). Diva Press. https://onesearch.id/Record/IOS13457.INLIS000000000000132?widget=1#description
Julianingsih, Rahmah, N., & Fitria, I. (2022). Penerapan Problem Based Learning (PBL) Berbasis Diskusi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik SMK Negeri Alu Kab Polewali Mandar Sulawesi Barat. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, 4(2), 203–212. http://ejournal-jp3.com/index.php/Pendidikan/article/view/264
Khotimah, G. M. K., Sudiyanto, & Muchisini, B. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Dan Student Team Achievement Division Terhadap Prestasi Belajar Kognitif Akuntansi. Jurnal Tata Arta, 4(2), 103–115. https://jurnal.uns.ac.id/tata/article/view/28102
Khotimah, K., Suhartono, & Salimi, M. (2017). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Tentang Perkalian Dan Pembagian Pecahan Pada Siswa Kelas V SDN 1 Tamanwinangun Tahun Ajaran 2016/2017. Kalam Cendikia, 5(2.1), 182–186. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pgsdkebumen/article/view/10088
Kristin, F. (2016). Analisis Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 2(1), 90–98. https://doi.org/https://doi.org/10.31932/jpdp.v2i1.25
Manurung, H. M. (2021). Model Pembelajaran Kimia Kreatif Berbasis PBL Menggunakan Macromedia Flash (1 ed.). WIDINA BHAKTI PERSADA BANDUNG (Grup CV. Widina Media Utama).
Mardiatmadja, B. S. (2017). Belajar Mendidik. Dalam Y. H. Kurniyanta (Ed.), PT KANISIUS (1 ed.). PT Kanisius PENERBIT.
Masriah, Utaminingsih, S., & Utomo, S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Dan Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Siswa Sekolah Dasar. Prakasa Paedagogia, 4(2), 243–252.
Mujib, Z., & Suyadi. (2020). Teori Humanistik dan Implikasi dalam Pembelajaran PAI di SMA Sains Alquran Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 11–23. https://journal.unipdu.ac.id/index.php/jpi/article/view/2116
Nahar, N. I. (2016). Penerapan Teori Belajar Behavioristik Dalam Proses Pembelajaran. Nusantara : Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(1), 64–74. http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/nusantara/article/view/94
Novalinda, E., Kantun, S., & Widodo, J. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Akuntansi Siswa Kelas X Jurusan Akuntnasi Semester Ganjil SMK PGRI 5 Jember Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan EKonomi : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi, dan Ilmu Sosial, 11(2), 115–119. https://doi.org/10.19184/jpe.v11i2.6456
Novita, L., Sukmanasa, E., & Yudistira Pratama, M. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64–72.
Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran (1 ed.). Nizamia Learning Center.
Nurhayati, N., & Wahyuni, R. (2020). Penggunaan Model Discovery Learning Berbasis Media Interaktif Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Belajar Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika AL-QALASADI, 4(1), 31–36. https://doi.org/https://doi.org/10.32505/qalasadi.v4i1.1748
Rahayu, R. D. Y., Mawardi, & Astuti, S. (2019). Peningkatan Keterampilan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Siswa Kelas 4 SD melalui Model Pembelajaran Discovery Learning. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 8–13. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26737/jpdi.v4i1.927
Rahman, Mhd. H., Nurhidayati, Muttaqin, M. A., Kencana, R., Lestari, P., Kurniasari, N., Rahmawati, Y. E., Khairiah, D., Rahayu, M., Rahma, A., Mentari, E. G., & Purwasih, W. (2019). Model-Model Pembelajaran Anak Usia Dini Teori dan Implementasi (1 ed.). AR-RUZZ MEDIA.
Ratumanan, R., & Rosmiati, I. (2019). Perencanaan Pembelajaran (1 ed.). PT RajaGrafindo Persada.
Saefuddin, H. A., & Berdiati, I. (2014). Pembelajaran Efektif (A. Kamsyach, Ed.). Remaja Rosdakarya. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=920954
Sani, R. A. (2014). Pembelajaran Saintifik Untuk Implementasi Kurikulum 2013 (Y. S. Hayati, Ed.; 1 ed.). Bumi Aksara.
Sari, D. M., & Fitriastuti, T. (2017). Dasar Akuntansi Pemahaman Konsep Dan Praktek (Februari). Mulawarman University Press. https://www.studocu.com/id/document/universitas-mulawarman/akuntansi-manajemen/dasar-akuntansi-pemahaman-konsep-dan-praktek-by-dhina-mustika-sari-triana-fitriastuti-z-lib/16700064
Setiyowati, P., & Panggayuh, V. (2019). pangaruh model pembelajaran discovery learning menggunakan video scribe sparkol terhadap hasil belajar siswa smk perwari tulungagung tahun ajaran 2017/2018. JOEICT (Jurnal of Education and Information Communication Technology), 3(1), 12–21. https://doi.org/https://doi.org/10.29100/joeict.v3i1.694
Setiyowati, R., Kurniawan, M. W., & Widodo, R. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran PPKn. Jurnal Civic Hukum, 5(1), 86–96. https://doi.org/10.22219/jch.v5i1.11151
Setyowati, E., Kristin, F., & Anugraheni, I. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kreativitas Dan Hasil Belajar Siswa Kelas 5 SD Negeri Mangunsari 07. Justek : Jurnal Sains dan Teknologi, 1(1), 76–81. https://doi.org/10.31764/justek.v1i1.408
Sohilait, E. (2021). Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa The Influence Of Discovery Learning Models On Students ’ Mathematical Creative. 3(1), 35–41. https://doi.org/https://doi.org/10.38114/riemann.v3i1.108
Suprihatiningrum, J. (2013). Guru Profesional : Pedoman Kinerja, Kualifikasi, dan Kompetensi Guru (R. K. Ratri, Ed.; 1 ed.). Ar-Ruzz Media. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=853994
Tung, K. Y. (2015). Pembelajaran Dan Perkembangan Belajar (1 ed.). PT. Indeks. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=923011
Umbara, U. (2017). Implikasi Teori Belajar Konstruktivisme Dalam Pembelajaran Matematika. JUMLAHKU: Jurnal Matematika Ilmiah STKIP Muhammadiyah Kuningan, 3(1), 31–38. http://jurnal.upmk.ac.id/index.php/jumlahku/article/view/348
Yatti, I., & Rifa’i, M. (2019). Dasar-Dasar Akuntansi (A. Abdillah, Ed.; 1 ed.). Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI). www.lpppindonesia.com