Faktor - Faktor yang Memengaruhi Penerapan Standar Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual pada Biro Keuangan dan BMN Seketariat Jenderal Kemendikbud Ristek
DOI:
https://doi.org/10.21009/japa.0402.08Keywords:
Application of accrual-based accounting standards, human resources, organizational commitment, information technologyAbstract
This research was conducted with the aim of obtaining empirical evidence regarding the Quality of Human Resources, Organizational Commitment, and Information Technology on the Application of Accrual-Based Government Accounting Standards. This study uses primary data with a sample of employees of the Bureau of Finance and BMN at the Ministry of Education and Culture. The sampling technique in this study used convenience sampling with 98 respondents. Testing the hypothesis in this study uses a multiple regression model using SPSS 25. Based on the results of the analysis in this study, it can be concluded that: (1) the quality of human resources has a significant positive effect on the application of accrual-based government accounting standards, (2) organizational commitment has a significant positive effect on the application of accrual-based government accounting standards, and ( 3) information technology has a significant positive influence on the application of accrual-based government accounting standards. Thus, the increasing of each of the variables of the quality of human resources, organizational commitment, and information technology, then each of these independent variables will be able to increase the application of accrual-based government accounting standards.
References
Ajhar, A., & Pituringsih, E. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesiapan Penerapan SAP Berbasis Akrual dan Akuntabilitas Kinerja Instansi Pemerintah (Studi Empiris pada Pemerintah Daerah Kabupaten Dompu). Jurnal Magister Akuntansi Universitas Mataram. Jurnal Magister Akuntansi Universitas Mataram,,62-73.
Arih, T., Rahayu, S.,& Nurbaiti, A.(2017). Analisa Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Implementasi Standar Akuntansi “Pemerintahan” Berbasis Akrual pada Pemerintah Kota Bandung. Jurnal Manajemen Indonesia, 67.
Arsyad, A. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Bintaro & Daryanto.(2017).Manajemen Penilaian Kinerja Karyawan. Yogyakarta: Gava Media.
Diaz, A. (2016). Penerapan Standar Akuntansi Pemerintah Berbasis Akrual pada Laporan Keuangan Pemda Provinsi NTT. Artikel Ilmiah.
Erawati, T., & Kurniawan, D. (2018). Penerapan Sistem Akuntansi Berbasis Akrual: Kajian dari Aspek Keperilakuan. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 313-332.
Fauzy, R. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keberhasilan Penerapan Akuntansi Berbasis Akrual Pemerintahan Kabupaten Serdang Bedagai. Kitabah.
Ghozali, I. (2020). Aplikasi Analisis Multivariate (9thed.). Yogyakarta: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hasibuan, D. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia In Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Hasibuan, M. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Ismet, F. (2018). Penerapan Akuntansi Basis Akrual pada Program Studi Akuntansi.
Jurnal Karyogis, K.,& Putra, I. (2017).Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerapan Standar Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual di Kabupaten Bangli. E-Jurnal Akuntansi Udayana, 555-584.
Khosakiyah, E., Meiriasari, V., & Putri, A. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerapan Standar Akuntansi Pemerintah pada Kantor Wilayah Kementerian Hukum dan HAM Sumatera Selatan. Jurnal Bisnis, Manajemen, dan Ekonomi, 11-22.
Kreitner, K. (2017). Organizational Behavior. New York: Mc-Graw Hill.
Langelo, F., Saerang, D.,& Alexander,S.(2017). Analisis Penerapan Standar Akuntansi Pemerintah Berbasis Akrual dalam Penyajian Laporan Keuangan pada Pemerintah Kota Bitung. Jurnal EMBA,1-8.
Moorhead, G.,& Griffin, R. (2015). Perilaku Organisasi: Jakarta: Salemba Empat.
Purwaningrum, I. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penerapan Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual. E-Jurnal Akuntansi (Vol.2Issue2), 13. Rananda, G. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Penerapan Akuntansi Akrual pada Dinas Koperasi Usaha Kecil Menengah, Perdagangan dan Perindustrian Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal Akuntansi, 951-952.
Rintho, R. (2018). E-Commerce Menciptakan Daya Saing melalui.Yogyakarta: Deepublish.
Safitri,D. (2017). Faktor -Faktor yang Mempengaruhi Penerapan Standar Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual (Studi pada SKPD Pemerintah Kabupaten Bengkalis). Jurnal Akuntansi Vol.5(2), 174-189.
Sari, J. (2019). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Penerapan Akuntansi Akrual pada Pemerintah Daerah Kabupaten Bantul. Jurnal EKonomi dan Bisnis Indonesia, 28-34.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan Kombinasi. Jakarta: Alfabeta.
Sumarsan, T.(2017). Perpajakan Indonesia. Jakarta: Indeks.
Sumarsan, T. (2018). Akuntansi Dasar & Aplikasi dalam Bisnis. Jakarta: Indeks.
Surya, Y., & Asiyah, B. (2020). Analisis Perbandingan Kinerja Keuangan Bank BNI Syariah dan Bank Syariah Mandiri di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah,170-187.
Sutrisna, I., Indraswarawati, S., & Putra, C. (2021). Pengaruh Kualitas Sumber Daya Manusia dan Komitmen Organisasi Terhadap Penerapan Standar Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual dengan Pemanfaatan Sistem Informasi Akuntansi sebagai Variabel Moderasi. Hita Akuntansi dan Keuangan, 637-664.
Wawointana, W., Saerang, D., & Afandi, D. (2021). Abdurrahim, Hidayati, D. N., & Budiarto.(2019). Implementasi Peraturan Pemerintah Nomor 71 Tahun 2010 Tentang Standar Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual (Studi pada Pemerintah Kabupaten Lombok Barat). Jurnal Ilmiah, 16(1), 99–110. EMBA, 822-831.
Zalni, A., Monoarfa, R., & Panigoro, N. (2022). Abdurrahim, Hidayati, D. N., & Budiarto. (2019). Implementasi Peraturan Pemerintah Nomor 71 Tahun 2010 Tentang Standar Akuntansi Pemerintahan Berbasis Akrual (Studi pada Pemerintah Kabupaten Lombok Barat). Jurnal Ilmiah,16(1), 99–110. Economics and Digital Business Review, 182-195. Akuntansi