Pengaruh Sosial Media dan Motivasi Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa

Authors

  • Ani Rahmawati Universitas Negeri Jakarta
  • Corry Yohana Universitas Negeri Jakarta
  • Aditya Pratama Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.21009/jbmk.0302.19

Keywords:

Social Media, Motivation, Entrepreneurial Interest

Abstract

The purpose of this study was to determine the Influence of Social Media and Motivation on Entrepreneurial Interest in Jakarta State University Students. The research method used is a quantitative method through the SEM (Structural Equation Modeling) testing method with AMOS (Analysis of Moment Structure) software. The variables to be tested are social media, motivation and interest in entrepreneurship. The population in this study were students of the State University of Jakarta. The number of samples used was 200 respondents using a purposive sampling technique with the criteria of active students at the State University of Jakarta from 2018 to 2021, and having and actively using social media. The results showed that social media had a positive and significant effect on motivation, social media had a positive and significant effect on interest in entrepreneurship, motivation had no positive and insignificant effect on interest in entrepreneurship.

 

Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui Pengaruh Sosial Media dan Motivasi Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Universitas Negeri Jakarta. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuantitatif melalui metode pengujian SEM (Structural Equation Modeling) dengan software AMOS (Analysis of Moment Structure). Variabel yang akan diuji adalah sosial media, motivasi dan minat berwirausaha. Populasi dalam penelitian ini adalah mahasiswa Universitas Negeri Jakarta. Jumlah sampel yang digunakan sebanyak 200 responden menggunakan teknik purposive sampling dengan kriteria mahasiswa aktif Universitas Negeri Jakarta angkatan 2018 sampai dengan 2021, dan memiliki dan aktif menggunakan sosial media. Hasil penelitian menunjukkan bahwa sosial media berpengaruh positif dan signifikan terhadap motivasi, sosial media berpengaruh positif dan signifikan terhadap minat berwirausaha, motivasi tidak terdapat pengaruh positif dan tidak signifikan terhadap minat berwirausaha.

Downloads

Published

2022-11-23