Pengaruh Inovasi Produk dan Diferensiasi Produk Terhadap Keunggulan Bersaing Batik Besurek Bengkulu

  • Veny Puspita
  • Sintia Safrianti Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Inovasi Produk, Diferensiasi Produk, Keunggulan Bersaing

Abstract

The purpose of this research is to find out whether there is an influence between product innovation and product differentiation on the competitive advantage of Bengkulu batik besurek. The nature of causality research or designation of cause and effect with a quantitative approach. The population and samples in this study were all 32 Batik industries in the city of Bengkulu. The sampling technique in this study was non-probability sampling by means of sampling techniques. Saturated data analysis used in this study were: validity and reliability tests; multiple linear regression analysis; hypothesis testing which includes the F test and t test; correlation coefficient; coefficient of determination; and classic assumptions. From the calculation of the multiple linear regression equation it is known that the value of Product Innovation and Product Differentiation has a positive influence on loyalists. The value of the coefficient of determination obtained is 35.5. It is hoped that it will be input for industry players and the Bengkulu provincial government to make besurek cloth products the flagship of Bengkulu province.

 

Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui apakah ada pengaruh antara inovasi produk dan diferensiasi produk terhadap keunggulan bersaing batik besurek Bengkulu. Sifat penelitian kausalitas atau penunjukan sebab akibat dengan pendekatan kuantitatif. Populasi dan sampel dalam penelitian adalah seluruh industri Batik yang ada di Kota Bengkulu yang mana berjumlah 32. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini adalah non probability sampling dengan cara pengambilan teknik sampling jenuh. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini adalah: uji validitas dan reliabilitas; analisis regresi linear berganda; uji hipotesis yang meliputi uji F dan uji t; koefisien korelasi; koefisien determinasi; dan asumsi klasik. Berdasarkan perhitungan persamaan regresi linier berganda diketahui bahwa nilai Inovasi Produk dan Diferensiasi Produk memiliki pengaruh positif terhadap loyalist. Nilai koefesien determinasi yang diperoleh sebesar sebesar 35,5. Penelitian ini di harapkan menjadi masukan bagi para pelaku industri dan pemerintah Provinsi Bengkulu untuk menjadikan produk kain besurek menjadi unggulan provinsi Bengkulu

Published
2022-12-28