PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR MATEMATIKA PADA SISWA KELAS 1 SDN 1 KEDIRI TAHUN PELAJARAN 2017/2018
DOI:
https://doi.org/10.21009/JKKP.051.04Keywords:
motivation to learn, mathematics, media imagesAbstract
Students' motivation in mathematics learning about addition and subtraction low. For that the research was conducted. The purpose of this paper is to increase the motivation to learn math on addition and subtraction with media images on first grade second semester students of SD Negeri 1 Kedri Year 2017/2018. To achieve these goals, researchers based on theories and concepts associated with increased motivation to learn math on addition and subtraction with media images. The studies of this class action through four stages: planning, implementation, observation and reflection conducted in two cycles. Subjects in this study were 25 students of class I Elementary School Kediri. The technique of collecting data through observation, inquiry and documentation Motivation Scale. Technical analysis of the data using descriptive analysis. The analysis showed that the students' motivation increases. In the initial conditions before using media images student motivation achievement of 27.97%. After using media images in the first cycle increased student motivation achievement is 50.63%. Because it has not achieved the expected researchers then followed the second cycle. In the second cycle students' achievement motivation increased to 80.85%. The achievement of students' achievement motivation from the first cycle to the second cycle increased by 30.22%. Based on the results of this study concluded that the media images can increase the motivation to learn mathematics of the addition and subtraction of first grade students at SDN 1 kediri Year 2017/2018.
Keywords: motivation to learn, mathematics, media images.
Abstrak
Motivasi belajar siswa dalam pembelajaran matematika mengenai penjumlahan dan pengurangan rendah. Untuk itu penelitian ini dilaksanakan. Tujuan skripsi ini adalah untuk meningkatkan motivasi belajar matematika mengenai penjumlahan dan pengurangan dengan media gambar pada siswa kelas I semester genap SD Negeri 1 Kedri Tahun 2017/2018. Untuk mencapai tujuan tersebut, peneliti mendasarkan pada teori-teori dan pengertian yang terkait dengan peningkatan motivasi belajar matematika mengenai penjumlahan dan pengurangan dengan media gambar. Penilitian tindakan kelas ini melalui empat tahap yaitu perencanaan, pelaksanaan, pengamatan dan refleksi yang dilaksanakan dalam dua siklus. Subjek dalam penelitian ini adalah 25 siswa kelas I SD Negeri Kediri. Teknik pengumpulan data melalui observasi, Angket Skala Motivasi dan dokumentasi. Teknis analisis data menggunakan analisis Deskriptif. Hasil analisis menunjukkan bahwa motivasi belajar siswa meningkat. Pada kondisi awal sebelum menggunakan media gambar ketercapaian motivasi belajar siswa 27.97%. Setelah menggunakan media gambar pada siklus I ketercapaian motivasi belajar siswa meningkat yaitu 50.63%. Karena belum tercapai yang di harapkan peneliti maka dilanjutkan siklus II. Dalam siklus II ketercapaian motivasi belajar siswa meningkat menjadi 80.85%. Ketercapaian-ketercapaian motivasi belajar siswa dari siklus I ke siklus II meningkat 30.22 %. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa dengan media gambar dapat meningkatkan motivasi belajar matematika mengenai penjumlahan dan pengurangan pada siswa kelas I SDN 1 kediri Tahun 2017/2018.
Kata kunci : Motivasi belajar, pembelajaran matematika, media gambar.
References
Arief , Sadiman, dkk. 2013. Media pendidikan: pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. PT Raja Grafindo Persada. Jakarta
Arikunto, Suharsimi. 2014. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Aneka Cipta: Jakarta
Arsyad, Azhar 2013. Media Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada : Jakarta
Dimyanti .2013. Belajar dan Pembelajaran. Rineka Cipta : Jakarta
Eman, Suherman, dkk. 2003 Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. UPI Press : Jakarta
Hamzah B. Uno. 2014, Teori Motivasi dan Pengukurannya, Analisis di Bidang Pendidikan. Bumi Aksara : Jakarta
Hudoyo, Herman. 2001. Strategi belajar mengajar matematika. IKIP Malang : Malang
Izzaty, Rita Eka .2008. Perkembangan Peserta Didik.UNYPress : Yogyakarta
Permanarian S. dan Anastasia F. R. 2010 Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Tunarungu melalui Metode SAS dengan Animasi. E-Jurnal UPI: JASSI Anakku Vol. 9 No. 2 akses 13 januari 2017
Santrock, J.W. 2014. Psikologi Pendidikan (edisi kedua). (Penerj. Tri Wibowo B.S).Kencana : Jakarta
Sardiman A.M. 2016. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. PT. Rajawali Pers: Jakarta
Sutarto dan Syarifuddin. 2013. Desain pembelajaran Matematika.Penerbit Samudra Biru : Yogyakarta
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this Journal agree to the following terms:
- Author retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a creative commons attribution licensethat allow others to share the work within an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication of this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangementfor the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g. acknowledgement of its initial publication in this journal).
- Authors are permitted and encouraged to post their work online(e.g. in institutional repositories or on their websites) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published works.
Users/public use of this website will be licensed to CC BY SA