PENGEMBANGAN BAHAN AJAR GAMBAR BERSERI BERBASIS MENULIS IMAJINATIF PADA KETERAMPILAN MENULIS CERITA MUATAN BAHASA INDONESIA KELAS III SD NO.1 KEROBOKAN

Authors

  • Anak Agung Dwi Purba Septarianti Universitas Pendidikan Ganesha
  • I Gusti Agung Ayu Wulandari Universitas Pendidikan Ganesha
  • Ni Nyoman Ganing Universitas Pendidikan Ganesha

DOI:

https://doi.org/10.21009/jpd.v12i02.26490

Keywords:

Series Drawing Teaching Materials, Imaginative Writing

Abstract

The use of picture series teaching materials based on imaginative writing on story writing skills in grade III SD No.1 Kerobokan. Online learning requires a learning media in writing skills that can increase students' enthusiasm for learning. In this study, a development model is applied, namely, the ADDIE model in the development stage. In this study, the method used in collecting data is in the form of a questionnaire or questionnaire which is equipped with interviews and observations. Development research using data analysis techniques is quantitative and qualitative descriptive analysis. This study uses individual test subjects as many as 3 students of class III with different levels of learning outcomes while the subject of small group trials as many as 9 students of class III. The results of the assessment from the expert expert test stage are, the assessment of the subject content expert test with a percentage of 95% in the very good category, then by the learning design expert with a percentage of 90% in the very good category, and by the learning media expert test with a percentage of 89.58% in the good category. For individual trials, a percentage of 85.71% is categorized as good and small group trials get a percentage of 92.39% in the very good category.

References

Adnan, R. K. (2020). Pengembangan Keterampilan Menulis Dengan Menggunakan Media Untuk Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 3(2), 524–532. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.276
Agung, A. A. G. (2018). Metodologi Penelitian Kuantitatif (Perspektif Manajemen Pendidikan). Universitas Pendidikan Ganesha.
Aida, S. (2018). Meningkatkan Keterampilan Membaca Awal Melalui Metode Struktural Analitik Sintetik Dengan Menggunakan Media Audio Visual. Jurnal Ilmiah Potensia, 3(2), 56–63. https://doi.org/https://doi.org/10.33369/jip.3.2.111-118
Akhwani, & Romdloni, M. A. (2021). Pendidikan Karakter Masa Pandemi Covid-19 di SD. 2021-Indonesian Journal of Primary Education, 5(1), 1–12. https://doi.org/https://doi.org/10.17509/ijpe.v5i1.31381
Aprilia, Susanti., S. H. (2017). Penggunaan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas IV SDN Tambak Kemeraan Kecamatan Krian. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 1–11.
Astiningtyas, A., Wardani, N. S., & Prasetyo, T. (2019). Upaya Peningkatan Keterampilan Berbicara Melalui PS-MTTW Dalam Pembelajaran Tematik Terpadu kelas IV SD. Jurnal Basicedu, 3(1), 33–42. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jipp.v2i1.13872
Clara. (2017). Pengembangan Multimedia Interaktif Menggunakan Adobe Flash CS3 Untuk Pembelajaran Sistem Pencernaan di SMP (Nomor 3). Universitas Pasundan.
Ekayani, N. L. P. (2021). Pentingnya Penggunaan Media Siswa. March, 1–16.
Ellyana. (2013). Penggunaan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas IV SDN Putat Gede II. Jurnal Unesa, 2, 1–4.
Harianto, E. (2020). Metode Bertukar Gagasan dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara. Didaktika, 9(4), 411–422.
Hasan, M. M. D. H. K. T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.

Hasni. (2018). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Kalimat Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 74–82. https://doi.org/10.17509/jpgsd.v3i1.14022
Hidayati, A., & Astuti, S. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Kata Bergambar Berbasis Android Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis. Journal for Lesson and Learning Studies, 3(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jlls.v3i2.27446
Jaya, S. I., & Azizah, L. (2018). Keefektifan Model Pembelajaran Imajinatif Dalam Keterampilan Menulis Paragraf Bahasa Jerman Siswa Kelas XII IPA Sma Negeri 3 Makassar. Eralingua: Jurnal Pendidikan Bahasa Asing dan Sastra, 2(1), 70–77. https://doi.org/10.26858/eralingua.v2i1.5632
Laeli, I. (2020). Pengembangan Media Gambar Berseri Berbasis Montase Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Muatan Bahasa Indonesia Kelas III SDN Wonosari 03 Semarang.
Larosa, A. S., & Iskandar, R. (2021). Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Melalui Pantun di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3723–3737. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1207
Mulyati, Y. (2015). Hakikat Keterampilan Berbahasa Keterampilan Berbahasa Indonesia SD. In Keterampilan Berbahasa Indonesia SD.

Munah, S. M. (2020). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Melalui Media Gambar Berseri Pada Siswa Kelas III SD Negeri Mertasinga 02 Cilacap.
Munajah, R. (2019). Konsep Dasar Bahasa Indonesia (Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Indonesia Di Sekolah Dasar). 1–39.
Musinah, E. (2020). Pengelolaan Media Pembelajaran Sekolah Dasar. Jurnal Elsa, 18, 24–32.
Ningsih, R., & Ardianti, D. (2020). Penerapan Model Group Investigation Berbantu Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa. 11, 17–27. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/kreatif.v11i1.25957
Nuryani, L., & Surya Abadi, I. G. (2021). Media Pembelajaran Flipbook Materi Sistem Pernapasan Manusia pada Muatan IPA Siswa Kelas V SD. Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, 5(2), 247. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jipp.v5i2
Ramadhan, G., & Indihadi, D. (2020). Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi dengan Menggunakan Media Gambar Berseri. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(3), 228–234.
Rina Devianty. (2017). Bahasa Sebagai Cermin Kebudayaan. Jurnal Tarbiyah, 24(2), 226–245. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30829/tar.v24i2.167

Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis Hubungan Keterampilan Membaca dengan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 4(2), 85–96. https://doi.org/https://doi.org/10.31537/ej.v4i2.343
Sapriyah. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal manajemen pendidikan dan pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349
Setiawan, L. D. (2020). Pendidikan Indonesia Di Tengah Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Bahasa dan Sastra Indonesia (Senasbasa), 4(4), 432–437. https://doi.org/https://doi.org/10.22219/.v4i1.3705
Sukardi. (2008). Metodologi Penelitian Pendidikan Kompetensi dan Praktiknya. PT. Bumi Aksara.
Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, II(1), 43–48.
Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113
Tegeh, I. M., & Kirna, I. M. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Metode Penelitian Pendidikan dengan ADDIE Model. Jurnal IKA, 11(1), 16.


Teni Nurrita. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal misykat, 03(01), 171.
Trismanto. (2017). Keterampilan Menulis dan Permasalahannya. Bangun Rekaprima, 03(9), 62–67. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.32497/bangunrekaprima.v3i1,20April.764
Umar. (2019). Peran Dan Fungsi Media Pembelajaran. Jurnal Tarbawiyah, 11(1), 131–144.
Wahyuni, R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Gambar Berseri Berbasis Pop - Up Book untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Narasi Bahasa Indonesia Kelas IV di SD/MI. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Welas, P. U. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Role Playing Terhadap Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV SD Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Vembria Rose Handayani, Nindya Putri Pratama, 7(2), 28–35. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23969/jp.v4i2.2139


Widiyanti, N. M. D., & Wiarta, I. W. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoly Games Smart Pada Pembelajaran Matematika Kelas IV SD No.1 Mengwi Tahun Ajaran 2020/2021. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(1), 21–25. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jlls.v4i1.32806
Wulandari, I. G. A. A., & Agustika, G. N. S. (2020). Dramatik Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Pada Persepsi Mahasiswa PGSD Undiksha). Mimbar PGSD Undiksha, 8(3), 515–526. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/jjpgsd.v8i3.29259

Downloads

Published

2022-04-11

How to Cite

Septarianti, A. A. D. P., Wulandari, I. G. A. A., & Ganing, N. N. (2022). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR GAMBAR BERSERI BERBASIS MENULIS IMAJINATIF PADA KETERAMPILAN MENULIS CERITA MUATAN BAHASA INDONESIA KELAS III SD NO.1 KEROBOKAN . Jurnal Pendidikan Dasar, 12(02), 144–159. https://doi.org/10.21009/jpd.v12i02.26490