PENGEMBANGAN APLIKASI MOM (MORAL OF MOSLEM) UNTUK PEMBENTUKAN AKHLAK TERPUJI SISWA KELAS 6 SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.21009/jpd.v12i02.26708Keywords:
moral values, MOM, formationAbstract
The development of technology in the era of 4.0 is very rapid and commendable moral values that have been rarely found in children today are the background for the development of the MOM application (Moral Of Moslem) as a learning medium that is expected to foster commendable morals in elementary school students in grade 6. This research aims to design and develop a MOM application that is suitable for use in accordance with the 8th lesson of Islamic Religious Education and Budi Pekerti in the 6th grade of elementary school. The method used in this study is Design and Development. This MOM application received an assessment from media experts of 90.75% as well as an assessment from material experts with an average of 93.75% with the interpretation of both being "Excellent". Judging from the assessment the teacher gets 98% with the interpretation of "Excellent", as well as 94.7% students with the interpretation of "Excellent". Based on these data, the development of the MOM application is very well used against the formation of commendable morals of elementary school 6th grade students.
References
Aldoobie, N. (2015). ADDIE Model. American International Journal of Contemporary Research, 5(6), 68- 72.
Asroni, A. (2021). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Buku Pelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti Kelas VI Sekolah Dasar / Madrasah Ibtidaiyah. 87, 61–72.
Education, P. (2020). Metode Pembelajaran Akidah Akhlak MI/Sd. Journal of Primary Education, 3(1), 55–63.
Globalisasi, D. I. E. R. A., & Hamdani, M. D. A. L. (n.d.). Konsep Akhlak Terpuji Menurut Pandangan Imam Al-Ghazali Relevansinya Dengan Pendidikan di Era Globalisasi.
Jl, M., Ringroad, S. K., Pendidikan, U., Tinjauan, A., Nilai, A., Islam, M. P., Disrupsi, E., Akhlak, P., & Akhlak, M. P. (n.d.). Urgensi pendidikan akhlak : tinjauan atas nilai dan metode perspektif islam di era disrupsi. 1–19.
Kepada, D., Tarbiyah, F., Islam, U., Malang, N., Memenuhi, U., Persyaratan, S., & Memperoleh, G. (2008). PENERAPAN METODE GANJARAN DAN HUKUMAN DALAM PEMBENTUKAN AKHLAK TERPUJI PESERTA DIDIK DI MTs ISLAMIYAH PAKIS MALANG. 1–183.
Maulana, R. W., & Kurniasih. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Skripsi Literasi Finansial. JPPD: Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 8(1), 7–15.
Menarik, P. Y. (n.d.). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik – Tejo Nurseto. 19–35.
Min, D. I., & Lampung, A. (2018). Pemanfaatan Media Dalam Pembelajaran Akhlak Kelas 6 Di MIN 1 Adirejo Lampung Timur.
Mu, L. (2018). Implementasi Metode Role Playing dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik pada materi pokok Akhlak Terpuji Kelas IV semester genap di SD Islam Al Firdaus Magelang Tahun Pelajaran 2017 / 2018. 263–273.
Muhammad Yusuf, Faridah, N. S. (2022). Pengembangan Pembelajaran Online Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Dasar Dan Sosial Humaniora, 1(3), 493–502.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. 03, 171–187.
Pembelajaran, M., Teknologi, B., Meningkatkan, D., & Belajar, M. (2018). KURIOSITAS Media Komunikasi Sosial dan Keagamaan. 5572.
Pembelajaran, P. M., Pembelajaran, U., & Sekolah, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Powtoon Untuk Pembelajaran Tematik Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(3), 33–43.
Safitri, L. E. K. A. (2017). LAMPUNG 1438 H / 2017 M 1438 H / 2017 M.
Setiawan, R. (2020). RANCANG BANGUN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS. 2(2), 1–7.
Syahputra, E. (2019). PEMBELAJARAN ABAD 21 DAN PENERAPANNYA DI INDONESIA. Prosiding Seminar Nasional SINASTEKMAPAN, 1(November 2018).
Yahiji, K. (2018). Revitalisasi Pembinaan Akhlak Peserta Didik dalam Meningkatkan Kecerdasan Spritual Quotient di Era 4 . 0. 1(1), 1–15.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Jurnal Pendidikan Dasar