IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERBASIS BUDAYA TERHADAP KARAKTER PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ai Juliani Universitas Pakuan
  • Karmilasari Karmilasari Universitas Pakuan, Bogor
  • Tini Agustiani Universitas Pakuan, Bogor
  • Dede Mulyanah SDN Bubulak 2 Bogor
  • Tustiyana Windiyani Universitas Pakuan, Bogor

DOI:

https://doi.org/10.21009/jpd.v15i1.43245

Keywords:

Cultural learning, character, primary school

Abstract

Abstract: The novelty of this article is to find a new way of learning in primary schools that uses culture-based learning in relation to the character of students in primary schools. The aim of this study is to describe the results of research related to the implementation of culture-based learning on the character of primary school students. The findings in these articles are then used as a basis for formulating new paths when discussing culture-based learning on student character. The method used in this study is a literature search of good articles in Indonesian in 2016-2023 sourced from the Google Scholar and Garuda search sites with the keywords “implementation of culture-based learning on the character of primary school students. The data- analysis procedure was carried out based on a qualitative approach. The research results show that culture-based learning on the character of primary school students can be implemented in indoor, co-curricular and extracurricular activities. Cultural elements that can be applied in learning, such as traditional games, dances and folklore. In addition, the character values expressed in culture-based learning include cooperation, self-confidence, honesty, responsibility, tolerance, mutual respect, discipline and love for the motherland.

References

Alifia, H. N., Salma, D., Arifin, M. H., & ... (2021). Internalisasi Keberagaman Budaya dengan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Gentala …, 6(2), 100–111. https://online-journal.unja.ac.id/gentala/article/view/15610
Fimansyah, W. (2020). Internalisasi Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Minangkabau Untuk Generasi Muda. Buddayah: Jurnal Pendidikan Antropologi, 2(2), 97–104.
Narimo, S. (2020). Budaya Mengintegrasikan Karakter Religius Dalam Kegiatan Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 32(2), 13–27. https://doi.org/10.23917/varidika.v32i2.12866
Nashihin, H. (2019). Konstruksi Budaya sekolah Sebagai Wadah Internalisasi Nilai Karakter. Jurnal Ilmu Tarbiyah, 8(1), 131–149.
Nugraha, D., & Hasanah, A. (2021). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Budaya Di Sekolah. Jurnal Pendidikan PKN (Pancasila Dan Kewarganegaraan), 2(1), 1. https://doi.org/10.26418/jppkn.v2i1.40803
Nurabadi, A. (2019). Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Dan Lingkunan Sekolah. Jurnal Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 3(2), 92–99. https://doi.org/10.17977/um025v3i22019p092
Parmini, N. P. (2015). Eksistensi Cerita Rakyat dalam Pendidikan Karakter Siswa SD di Ubud. Jurnal Kajian Bali, 5(2), 1–1.
Prasetio, P. A., & Praramdana, G. K. (2020). Gobak Sodor Dan Bentengan Sebagai Permainan Tradisional Dalam Pembelajaran Penjasorkes Berbasis Karakter Pada Sekolah Dasar. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7(1), 19–28. https://doi.org/10.25134/pedagogi.v7i1.2858
Pratiwi, I. A., Masfuah, S., & Rondli, W. S. (2018). Pendidikan Multikultural Berbantuan Metode Pictorial Riddle Untuk Meningkatkan Karakter Kreatif dan Bersahabat Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(2), 109–119. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i2.p109-119
Rachmadyanti, P. (2017). Rachmadyanti, P. (2017). Penguatan Pendidikan Karakter Bagi Siswa Sekolah Dasar Melalui Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(2), 201-214. Jpsd, 3(2), 201–214.
Ramadan, Z. H. (2018). Pemahaman Kearifan Lokal Di Sekolah Dasar Sebagai Suatu Cara Membentuk Karakter Siswa. 84–93. https://ejournal.unri.ac.id/index.php/pigur/article/view/5415
Ramadhani, S. P., Marini, A., & Maksum, A. (2020). Implementasi Pendidikan Multikultural dilihat dari Perspektif Guru, Kepala Sekolah dan Kegiatan Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 140–150. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.618
Rosala, D. (2016). Pembelajaran Seni Budaya Berbasis Kearifan Lokal dalam Upaya Membangun Pendidikan Karakter Siswa di Sekolah Dasar. Ritme, 2(1), 1–26.
Saidah, K. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Pengenalan Nilai-Nilai Kearifan Lokal di SDN Burengan 2 Kota Kediri. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. http://ejournal.iaiibrahimy.ac.id/index.php/tarbiyatuna/article/view/132/145
Santoso, R., & Adha, M. M. (2019). Inovasi Pendidikan Karakter melalui Pembelajaran Berbasis Lingkungan Sosial dan Budaya. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Lampung, 568–575.
Sari, M. Z., Fitriyani, Y., & Amalia, D. (2020). Analisis Bahan Ajar Keragaman Suku Bangsa dan Budaya dalam Implementasi Karakter Toleransi di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3), 382. https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2824
Sinulingga, K., Sirait, R., Sinulingga, K., & Sirait, R. (2021). Program Studi Pendidikan Fisika , Universitas Negeri Medan Program Studi Fisika Universitas Islam , Negeri Sumatera Utara Development Of Based Physical Learning Devices Java Culture Culture Through Approach Physics Education Study Program , Universitas Ne. 10(1), 13–24.
Sulistiawati, A., Khawani, A., Yulianti, J., Kamaludin, A., & Munip, A. (2023). Implementasi profil pelajar Pancasila melalui proyek bermuatan kearifan lokal di SD Negeri Trayu. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 5(3), 195–208. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v5i3.7082
Suprio, A. B., Hanurawan, F., & Sutarno, S. (2020). Keterampilan Sosial Siswa Sekolah Dasar Dalam Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Sekolah. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(1), 121. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i1.13153
Syarif, F. (2019). Integrasi Nilai Kearifan Lokal Terhadap Penanamanan Nasionalisme Bagi Siswa Sekolah Dasar. Al Amin: Jurnal Kajian Ilmu Dan Budaya Islam, 2(02), 187–195. https://doi.org/10.36670/alamin.v2i02.26
Taskiyah, A. N., & Widyastuti, W. (2021). Etnomatematika dan Menumbuhkan Karakter Cinta Tanah Air pada Permainan Engklek. Jurnal Pendidikan Matematika (Kudus), 4(1), 81. https://doi.org/10.21043/jmtk.v4i1.10342
Wahyuni, D. E., & Hasanah, S. A. (2016). Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Pembentuk Karakter Bangsa. R NASIONAL PENDIDIKAN 2016 “Pengembangan Pendidikan Karakter Bangsa Berbasis Kearifan Lokal Dalam Era MEA,” 1, 19–24.

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

Juliani, A., Karmilasari, K., Agustiani, T., Mulyanah, D., & Windiyani, T. (2024). IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERBASIS BUDAYA TERHADAP KARAKTER PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR . Jurnal Pendidikan Dasar, 15(1), 144–169. https://doi.org/10.21009/jpd.v15i1.43245

Most read articles by the same author(s)