PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN LUDO MATERI FPB DAN KPK PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.21009/jpd.v15i1.45287Keywords:
Learning Media, Ludo, FPB and KPKAbstract
Abstract: In the process of learning mathematics on FPB and KPK material, students experience difficulties and cannot understand the material optimally. This is because the teacher does not interesting learning media, only uses image media which makes students less interested. The development objective of this research is to determine the very validity, very effective and very practicality of LUDO media development of FPB and KPK material. The method use is Research and Development (R&D) with the ADDIE model. The results of this study are LUDO learning media FPB and KPK material that has been developed is declared valid, effective, and practical. The average validity results obtained from media experts and material experts were 89,5%, which was categorized as very valid. The effectiveness results obtained during limited trial were 90% and during extensive trials it was 87.5%. The practicality results obtained from teacher response were an average of 98.18%, student responses during the limited trial were 92% and during extensive trials they were 90.31%.
References
Azizah, A. N., & Fitrianawati, M. (2020). Pengembangan Media Ludo Math Pada Materi Pecahan Sederhana Bagi Peserta Didik Kelas Iii Sekolah Dasar. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 28–35.
Handayani, N. F., Zaman, W. I., & Aka, K. A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Website (Microsoft Sway) pada Materi Bagian Tubuh Tumbuhan dan Fungsinya untuk Siswa Sekolah Dasar. DIDAKTIKA : Jurnal Pemikiran Pendidikan, 28(2), 131–141. Retrieved from http://journal.umg.ac.id/index.php/didaktika/article/view/4362
Lusyana, E., & Lestari, T. K. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika SMK menggunakan Teori Van Hiele. CV. AZKA PUSTAKA. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=wjRrEAAAQBAJ
Marhadi. (2019). Permainan Ludo sebagai Media Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan pada Siswa Sekolah Dasar. Tadulako Journal Sport Sciences and Physical Education Volume, 7(2), 19–31.
Maria, S., Saputri, D. F., & Sukadi, E. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Ludo untuk Meningkatkan Minat Belajar Fisika Peserta Didik di Kelas VIII SMP Negeri 13 Pontianak. Jurnal pendidikan sains dan aplikasi (JPSA), 4(1), 30–35. Retrieved from https://jurnal.ikippgriptk.ac.id/index.php/JPSA/index
Milala, H. F., Endryansyah, E., Joko, J., & Agung, A. I. (2021). Keefektifan Dan Kepraktisan Media Pembelajaran Menggunakan Adobe Flash Player. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 11(02), 195–202.
Nafi’ah, Z. I., Primasatya, N., & Zaman, W. I. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran PEBI (Panggung Ekosistem Budaya Indonesia) Subtema Hubungan Makhluk Hidup dalam Ekosistem Kelas V Sekolah Dasar. BADA’A: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(2), 358–370. Retrieved from https://www.jurnal.iaihnwpancor.ac.id/index.php/badaa/article/view/680%0Ahttps://www.jurnal.iaihnwpancor.ac.id/index.php/badaa/article/download/680/566
Naisau, P. B. (2021). Pengembangan Media Permainan Ludo Word Game dalam Pembelajaran Kooperatif STAD Pada Mata Pelajaran IPS di SMP. Jurnal Edutech Undiksha, 9(1), 158–166.
Ningsi, A. S., Mustami, M. K., & Taufiq, A. U. (2020). Pengembangan Media Game Ludo materi Animalia Pada Siswa Kelas X SMA Islam Darussalam Pannyangkalang Gowa. Jurnal Al-ahya, 2(2), 115–128.
Novada, C., Kartono, K., & Salimi, A. (2023). Pengembangan Media Lupas (Ludo IPAS) di Kelas IV SD Negeri 28 Pontianak Selatan. Fondatia, 7(2), 317–330.
Nugroho, A. W., & Listyaningsih. (2020). Penetapan sebagai Dasar negara pancasila. Pengembangan media pembelajaran, 8, 1–15.
Prasetyo, A. F., & Rosidah, U. (2023). Pengembangan Media Animal Flash Card Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Kosa Kata Dan Pemahaman Bahasa Anak Usia Dini Di Ra Annuriyah Belikanget. Alzam-Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 03(02), 1–8.
Puspasari, R., & Suryaningsih, T. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf dengan Model Addie. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 137.
Saadah, F. K. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Snowball Throwing Berbantuan Media Dakota Terhadap Penguasaan Materi FPB dan KPK. Borobudur Educational Review, 2(1), 23–30.
Saputra, N., Aka, K. A., & Zaman, W. I. (2022). Pengembangan Media Denah Puzzle untuk Meningkatkan Kemampuan Menjelaskan Materi Bangun Ruang pada Siswa Kelas II SDN Sambi 2. Jurnal Penelitian Inovatif, 2(2), 397–404.
Sumadi, I. P., Kusmayadi, T. A., & Fitriana, L. (2022). Validity, Practicality, and Effectiveness of Ludo Cartesius Learning Media to Improve Understanding of Mathematical Concepts. JTAM (Jurnal Teori dan Aplikasi Matematika), 6(3), 581.
Ulhusna, M., Putri, S. D., & Zakirman, Z. (2020). Permainan Ludo untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi Siswa dalam Pembelajaran Matematika. International Journal of Elementary Education, 4(2), 130.
Viska, H. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Ilmu Kebumian Berbasis Kearifan Lokal Matanggawe. Irawan Massie. Retrieved from https://books.google.co.id/books?id=NB-bEAAAQBAJ
Wahyuni, Y. T., Basori, M., & Aka, K. A. (2022). Pengembangan Media “ Rumah Makan Cerdik ” Materi Kewajiban dan Hakku untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Pendidikan, 28(2), 95–103.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Dasar