PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPAS MELALUI PENERAPAN MEDIA PERMAINAN ULAR TANGGA BERBASIS QR CODE
Keywords:
QR Code, Snakes Ladders, Learning OutcomesAbstract
The purpose of this research is to describe improvement IPAS learning outcomes for class V students through the application of the QR code-based snakes and ladders game. The QR code-based snakes and ladders game is a visual learning media that can support learning through collaboration with games. This research uses the classroom action research method consists of two cycles, each divided two meetings which planning, implementation, observation and reflection. Research subjects fifth grade students, with data collection techniques using interview, observation and documentation. The data analysis technique uses qualitative descriptive and quantitative descriptive statistical analysis. The results of the research showed increase IPAS learning outcomes in IPAS understanding element, cycle I, classical completeness reached 53% "Enough," criteria in cycle II it increased to 82% "Very Good." criteria. The process skills element, learning outcomes also increased from 63% "Good" criteria in cycle I to 80% "Very Good" criteria in cycle II. Based on the research results, can be concluded that TGT learning model with help of the QR code-based snakes and ladders game can improve students IPAS learning outcomes.
References
Ahmad Dhomiri, Junedi Junedi, & Mukh Nursikin. (2023). Konsep Dasar dan Peranan serta Fungsi Kurikulum dalam Pendidikan. Khatulistiwa: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(1), 118–128.
Andari, E. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Menggunakan Learning Management System (LMS). Allimna: Jurnal Pendidikan Profesi Guru, 1(2), 65–79.
Arikunto, S. (2017). Prosedur penelitian tindakan kelas. Jakarta Bumi aksara
Budiyono, A. (2021). Konsep Kurikulum Terintegrasi. Ilmuna: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 3(1), 66–84.
Cahyani, W. P., Khamdun, & Kironoratri, L. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Menggunakan Model Predict Observe Explain (Poe) Pada Siswa Kelas V Sd 7 Bulung Kulon. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(01), 6346–6358.
Destyana, V. A., & Surjanti, J. (2021). Efektivitas Penggunaan Google Classroom dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ekonomi. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 1002.
Dumyati, S., Afrida, T., & Adiputra, D. K. (2023). Penerapan Permainan Ular Tangga Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas IV SD N 1 Muara Ciujung Timur. Jurnal Pendidikan Dasar Setia Budhi, 6(2), 106–111.
Fadlilah, U. N., Khamdun, & Purbasari, I. (2024). Implementasi Pembelajaran IPAS Berbasis Kurikulum Merdeka Belajar pada Siswa Kelas V. Journal on Education, 06(03), 16314–16321.
Hartoyo, A., & Rahmadayanti, D. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2247–2255.
Hipi, S. I., Jusuf, H., & Flora Ninta Tarigan, S. (2022). Penerapan Metode Rating Scale Sebagai Penilaian Kinerja Petugas Rekam Medis Di Rumah Sakit Islam (RSI) Gorontalo (Application Of The Rating Scale Method As Performance Assessment Of Medical Recording Officers In Hospital Islam (RSI) Gorontalo). Public Health and Surveilance Review , 1(1), 11–23.
Inayati, U. (2022). Konsep dan Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Abad-21 di SD/MI. ICIE: International Conference on Islamic Education, 2, 293–304.
Kastawaningtyas, A., & Martini, M. (2020). Peningkatan Keterampilan Proses Sains Siswa Melalui Model Experiential Learning Pada Materi Pencemaran Lingkungan. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 2(2), 45.
Kironoratri, L. (2020). Buku Kumpulan Puisi Anak Berbasis Kearifan Lokal Daerah Sebagai Penunjang Pembelajaran Muatan Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Bahterasia, 1(2), 55–60.
Kosesa, M. D., Herianingtyas, N. L. R., & Dewi, R. (2024). Model TPACK dan Video Animasi Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Akhlak pada Siswa Sekolah Dasar. Elementar: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 145-152
Lutfiana, A. A., Khamdun, K., & Rondli, W. S. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Bolnet terhadap Hasil Belajar IPA pada Siswa Kelas VI SDN Jembulwunut Kecamatan Gunung Wungkal Kabupaten Pati. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 6(1), 609.
Maharani, D. S., Indrawadi, J., & Amri, U. (2021). Penggunaan Model Teams Games Tournament (Tgt) Berbantuan Media Permainan Ular Tangga Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Kelas V Sdn 13 Kapalo Koto Kota Padang. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(4), 1069.
Meylovvia, D., & Julianto, A. (2023). Inovasi Pembelajaran IPAS pada Kurikulum Merdeka Belajar di SDN 25 Bengkulu Selatan. Jurnal Pendidikan Islam, 1(3), 327–346. d
Mu’alimin, & Hari, R. A. C. (2014). Penelitian tindakan kelas Teori dan Praktek. Sidoarjo:Ganding Pustaka
Puspitasari, D., Ratnasari, D. T., & Afrida, T. (2023). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Wujud Benda Dan Sifatnya Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Tgt) Pada Siswa Kelas Iv SD. Jurnal Pendidikan Dasar Setia Budhi, 6(2), 125–132.
Rahma, T., Kuryanto, M. S., & Kironoratri, L. (2023). Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa Melalui Model Group Investigation Berbantuan Media Puzzle. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 478–483.
Tyas, Y. C., Fardani, M. A., & Kironoratri, L. (2024). Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa Menggunakan Model Make A Match Berbantuan Media Kartu Kata. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 6(1), 78–88.
Wardana, R. W., Riswari, L. A., & Kironoratri, L. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Model Think Pair Share (TPS) Berbantuan Mystery Pics. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(1), 20–24.
Wijayanti, D., Murtono, M., & Kironoratri, L. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Quantum Teaching Dan Media Palang Arahku. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 80–85.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Dasar