MENGATASI KESULITAN MEMBACA DAN BELAJAR HURUF ABJAD PADA ANAK DENGAN PENGGUNAAN MEDIA SANDPAPER LETTER DALAM METODE MONTESSORI

Authors

  • Diaz Anjar Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta, Indonesia
  • Sofia Laretna Amartya Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta, Indonesia
  • Hacika Cinan Reno Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta, Indonesia
  • Andri Anugrahana Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta, Indonesia

Keywords:

Early childhood, Sandpaper letters, Montessori Method

Abstract

This research aims to determine the effect of using sandpaper letter learning media using the Montessori method in overcoming difficulties in reading and learning letters in children aged 3 to 6 years. The method used is descriptive qualitative, which produces data in descriptive form. Which is in the form of written information from the subject who has been observed. The research subjects were 3 children aged 3 to 6 years. This research involves the stages of preparation, implementation and data analysis. The data analysis method used is critical analysis techniques, and data collection techniques used include interviews, observation and documentation. The research results obtained show that the use of sandpaper letter media in the Montessori method has an effect in overcoming difficulties in reading and learning letters in children aged 3 to 6 years. This highlights the importance of using learning media that is appropriate to the difficulties faced by children in reading.

References

Azizah, F. P. (2024). Dunia Pendidikan: Epistimologi Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Perspektif Maria Montessori. TANJAK: Journal of Education and Teaching, 5(01), 31–

45.

Azkia, N., & Rohman, N. (2020). Analisis Metode Montessori Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa

SD/MI Kelas Rendah. Al-Aulad: Journal Of Islamic Primary Education, 3(2), 69–77.

Darmawani, E., & Novianti, R. (2023). Penggunaan Media Sanpaper Latter terhadap Keaksaraan Awal Anak Kelompok B di PAUD Jaya Henida Palembang. ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(4), 1558–

1564.

Harahap, F. S. (2022). Belajar Membaca Dengan Metode Montessori.

KOLONI, 1(2), 656–665.

Hermoyo, P. (2015). Membentuk Komunikasi Yang Efektif Pada Masa Perkembangan Anak Usia Dini.

Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1).

Isna, A. (2019). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Al Athfal: Jurnal Kajian Perkembangan Anak Dan Manajemen Pendidikan Usia Dini, 2(1), 62–69.

Kaban, S., & Lutmila, T. (2015).

Peningkatan kemampuan membaca pemahaman melalui pendekatan saintifik pada siswa kelas V SD Negeri Pondok Labu 12 Pagi Jakarta Selatan. Jurnal Ilmiah PGSD, 8(2), 1–14.

Kurniastuti, I. (2016). Mengenal Kesukaran Belajar Membaca Menulis Awal Siswa Sekolah Dasar Dan Metode Montessori Sebagai Alternatif Pengajarannya. Jurnal Penelitian, 19(2).

Nadar, W., & Wijaya, P. K. (2022). Penggunaan Metode Montessori Dalam Kegiatan Menulis di PAUD. Al Hanin, 2(2), 90–98.

Rahmadani, F., Suryana, D., & Sri, H. (2019). Pengaruh Media Sandpaper Letter Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Anak Di TK Islam Budi Mulia Padang. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 6(1), 56–67.

Rusti, E. R. (2023). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Siswa Kelas 5 DI SDN 1 Kalibunder. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(1), 1–4.

Sari, F. A., Hafidah, R., & Nurjanah, N. E. (2019). Peningkatan Kemampuan Keaksaraan Awal Melalui Media Pembelajaran Sandpaper Letters Pada

Anak Kelompok A TK Aisyiyah 33 Purwodiningratan Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Kumara Cendekia

, 8(1).

Supianti, L., Kurniah, N., & Akzaiti, M. (2023). Meningkatkan Kemampuan Menulis Anak Kelompok B Menggunakan Media Pembelajaran Sandpaper Latter. TRIADIK, 22(2), 157–165.

Suryani, Y. D. (2019). Pengaruh Media Sandpaper Ltter Terhadap Kemampuan Menulis Anak Kelompok B di PAUD Chaya Ananda Palembang. Jurnal Hibualamo: Seri Ilmu-Ilmu Sosial Dan Kependidikan, 3(2), 115–120.

Wahyuni, A. T., & Indartuti, E. (2023). Pengabdian Untuk Meningkatkan Motivasi Kemampuan Membaca Siswa SD Negeri Kapasan III Surabaya. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 5(4), 15–25.

Yani, A. (2019). Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Dini Dalam Perspektif Analisis Reading Readiness. Mimbar Pendidikan, 4(2), 113–126.

Yeni, A., & Hartati, S. (2020). Studi Literatur: Stimulasi Kemampuan Anak Mengenal Huruf Melalui Permainan Menguraikan Kata di Taman Kanak-Kanak Alwidjar Padang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 608–616.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Anjar, D., Amartya , S. L., Reno, H. C., & Anugrahana, A. (2024). MENGATASI KESULITAN MEMBACA DAN BELAJAR HURUF ABJAD PADA ANAK DENGAN PENGGUNAAN MEDIA SANDPAPER LETTER DALAM METODE MONTESSORI. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(2), 304–315. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/46396