HIGH ORDER THINKING PADA PEMBELAJARAN IPA MELALUI TEKNIK MAKE- A MATCH DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Asdiana Asdiana Guru Sekolah Dasar 01 Sayap

Keywords:

Make's tech a. match, high orders thinking on adjusted natural sciences learning living thing, action research

Abstract

To the effect this research is subject to be know make's tech implement a. match to increase high thinking's order student on natural sciences learning about living thing fitting material. Executed research at Tana Tidung's Regency Elementary School, with subjek student research brazes 5 total one 32 students. This research constitute action research by use of model kemmis and McTaggart, one that is done in two cycles. Each cycle consisting of planning phase, performing, watch, and reflection. Process data collecting via essays high thinking's order in write, and non essays as result of tech performing observation make a. match, utilizing activity observation sheet learns and student, field note and documentation result. Result observationaling to point out marks sense peingkatan high thinking's order student on natural sciences learning, notably about living thing fitting, by applying tech make a. match. It proved by point essays high thinking's order student on i. cycle which is 56% complete student, worked up on cycle II. up to 84% complete student. Activity learns and student accord this tech steps up to 100% (mastery learning) at the early cycle II.

                       

Key word: Make's tech a. match, high orders thinking on adjusted natural sciences learning living thing, action research.

 

Abstrak:Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui penerapan teknik make- a match untuk meningkatkan high order thinking siswa pada pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam tentang materi penyesuaian makhluk hidup.Penelitian dilaksanakan di Sekolah Dasar Kabupaten Tana Tidung, dengan subjek penelitian siswa kelas 5 yang berjumlah 32 siswa. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan dengan menggunakan model Kemmis dan McTaggart, yang dilakukan dalam dua siklus. Masing-masing siklus terdiri dari tahap perencanaan, pelaksanaan, pengamatan, dan refleksi. Proses pengumpulan data melalui tes high order thinking secara tertulis, dan non tes berupa hasil observasi pelaksanaan teknik make- a match, menggunakan lembar observasi kegiatan guru dan siswa, catatan lapangan dan hasil dokumentasi.Hasil penelitian menunjukkan adanya peingkatan high order thinking siswa pada pembelajaran IPA, khususnya tentang penyesuaian makhluk hidup, dengan menerapkan teknik make- a match. Hal ini dibuktikan dengan nilai tes high order thinking siswa pada siklus I yaitu 56% siswa yang tuntas, meningkat pada siklus II mencapai 84% siswa yang tuntas. Kegiatan guru dan siswa sesuai langkah-langkah teknik ini mencapai 100% (mastery learning) pada akhir siklus II.

 

Kata kunci: Teknik make-a match, high order thinkingnatural science, penelitian tindakan.

 

Downloads

Published

2015-12-30

How to Cite

Asdiana, A. (2015). HIGH ORDER THINKING PADA PEMBELAJARAN IPA MELALUI TEKNIK MAKE- A MATCH DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 202–211. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/482