KEMAMPUAN NUMBER SENSE MELALUI METODE LEARNING BY PLAYING

Authors

  • Tunjung Susilowati Dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar UNJ

Keywords:

Number sense, learning by playing, summation and Equity pbulat numbers.

Abstract

One of many purpose on mathematic teaching is problem solving. Problem solving need good computation abilities.Student have computation abilities if number sense develop in them. Number sense related with flexible and intuitive thinking about number. Number sense is natural ability of human and developed with teaching. This research using learning by playing teaching method to develop number sense. The purpose of choosing this method is student can practice their number sense and observed directly also mathematics can be fun subject. Research conducted with using different kind of games in every session. Based from the research, student developed their number sense on addition and subtraction of integers and they enjoy the learning also.

Keywords: Number sense, learning by playing, summation and Equity pbulat numbers.

Abstrak: Salah satu tujuan pembelajaran matematika adalah pemecahan masalah. Pemecahan masalah memerlukan kemampuan berhitung yang baik. Kemampuan berhitung didapat apabila kemampuan number sense berkembang pada diri siswa. Number sense berhubungan dengan pemikiran yang fleksibel dan intuitif tentang bilangan.Number sense merupakan kemampuan alami yang dimiliki oleh semua orang dan dapat berkembang dengan adanya pengajaran. Pengajaran untuk mengembangkan number sense siswa pada penelitian ini dilakukan dengan metode learning by playing. Metode ini dipilih agar kemampuan number sense dapat dipraktikkan dan diamati secara langsung serta pembelajaran matematika menjadi menyenangkan. Penelitian dilakukan dengan mengembangkan permainan yang berbeda pada setiap pertemuan. Berdasarkan penelitian yang dilakukan terlihat adanya peningkatan kemampuan number sense siswa pada penjumlahan dan pengurangan bilangan bulat dan juga siswa menikmati pembelajaran yang dilakukan.

Kata kunci: number sense, learning by playing, penjumlahan dan pengurangan bilangan pbulat.

Downloads

Published

2015-12-30

How to Cite

Susilowati, T. (2015). KEMAMPUAN NUMBER SENSE MELALUI METODE LEARNING BY PLAYING. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 324–335. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/497