MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA TENTANG KEANEKARAGAMAN HEWAN DAN TUMBUHANMELALUI METODE PROBLEM BASED LEARNING
Keywords:
Findings learn science, project based learning method, domesticated animals and plants.Abstract
objective singer to review the findings improve science learning about domesticated animal and plant through project based learning method (project based learning) atgrade elementary school.research singer using a class action research methods according kemmis and mc.taggart that done during cycle prayer. research results show that increase student learning results in science subjects 22 students that amounts hearts understanding basic competence explain outer animal body shape and function well as plants using project based learning method. it can be evidenced with singer test score results students learn in cycle 1 ie 50% of students average completed by class 61, increases in cycle 2 reaches 91% of students completed an average with class teacher and student activity 84. match step-step method singer reached 100% (masteri learning) conclusion on cycle 2. implementation project-based learning method can be improve learning results ipa regarding the domesticated animal and plant competency explain affairs animal body shape and also plants function well as enhance the activity, seriousness and cooperation student learning hearts follow.
Keywords: Findings learn science, project based learning method, domesticated animals and plants.
Abstrak:Tujuan Penelitian ini untuk meningkatkan hasil belajar IPA tentang keanekaragaman hewan dan tumbuhan melalui metode pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) pada siswa kelas di Sekolah Dasar Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas menurut Kemmis dan Mc.Taggart yang dilakukan selama dua siklus. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada peningkatan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA yang berjumlah 22 siswa dalam memahami kompetensi dasar menjelaskan bentuk luar tubuh hewan dan tumbuhan serta fungsinya menggunakan metode pembelajaran berbasis proyek. Hal ini dapat dibuktikan dengan nilai tes hasil belajar siswa pada siklus 1 yaitu 50% siswa yang tuntas dengan rata-rata kelas 61, meningkat pada siklus 2 mencapai 91% siswa yang tuntas dengan rata-rata kelas 84. Kegiatan guru dan siswa sesuai langkah-langkah metode ini mencapai 100% (masteri learning) pada siklus 2. Kesimpulan Implementasi metode pembelajaran berbasis proyek dapat meningkatkan hasil belajar IPA tentang keanekaragaman hewan dan tumbuhan pada kompetensi dasar menjelaskan bentuk luar tubuh hewan dan tumbuhan serta fungsinya juga meningkatkan keaktifan, kesungguhan dan kerjasama siswa dalam mengikuti pembelajaran.
Kata Kunci: hasil belajar IPA, Metode Pembelajaran Berbasis Proyek, Keanekaragaman
hewan dantumbuhan
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Jurnal Pendidikan Dasar