UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPA MENGGUNAKAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING DENGAN METODE EKSPERIMEN PADA SISWA KELAS IV
Abstract
Abstract: This research is based on the low percentage of achievement on Minimum
Exhaustiveness Criteria obtained by fourth grade students of SD Sidorejo Lor 07 from the
number of students 43 people who follow the Middle Semester's Deuteronomy on
material nature of the body. The result of this TOD is learning with CTL (Contextual
Teaching and Learning) Model By Experiment. Researchers are motivated to conduct
Classroom Action Research to improve science learning outcomes in Sidorejo Lor
elementary school 07. KKM score set by science subjects in grade IV ≤68. Prasiklus
learning results show the value of completeness of learning results only reached 27.90%
of 43 students. Researchers take action using CTL (Contextual Teaching and Learning)
model with Experiments. The target set by researchers for student achievement reaches
80%. The first cycle of learning results has increased to 51.16% or 22 students whose
learning outcomes are complete. Then the cycle 2 needs to be done because it has not
reached the target that ditntukan. In Cycle 2 the results of learning increased again to
81.39% or 35 students have complete learning outcomes. This research proves that the
implementation of CTL (Contextual Teaching and Learning) model with Experiments can
improve science learning outcomes in SD Sidorejo Lor 07 Sidorejo Sub-district Salatiga
City.
Keywords:CTL (Contextual Teaching and Learning) Model, Experiments,, Learning
Outcomes, Science.
Abstrak : Penelitian ini di latarbelakangi oleh rendahnya persentase ketercapaian atas
Kriteria Ketuntasan Minimal (KKM) yang diperoleh siswa Kelas IV SD Sidorejo Lor 07
dari jumlah siswa 43 orang yang mengikuti Ulangan Tengah Semester pada materi sifat
wujud benda. Adapun hasil PTK ini adalah pembelajaran dengan Model CTL (Contextual
Teaching and Learning) Dengan Eksperimen. Peneliti termotivasi untuk melakukan
Penelitian Tindakan Kelas untuk memperbaiki hasil belajar IPA di SD Sidorejo Lor 07.
Nilai KKM yang ditetapkan mata pelajaran IPA di kelas IV ≤68. Hasil belajar prasiklus
menunjukan nilai ketuntasanhasil belajar hanya mencapai 27,90 % dari 43 siswa. Peneliti
melakukan tindakan dengan menggunakan model CTL (Contextual Teaching and
Learning) Dengan Eksperimen. Target yang ditetapkan peneliti untuk hasil belajar siswa
mencapai 80%. Siklus I hasil belajar sudah meningkat mencapai 51,16% atau 22 siswa
yang hasil belajarnya tuntas. Kemudian perlu dilakukan siklus 2 karena belum mencapat
target yang ditntukan. Pada Siklus 2 hasil belajar meningkat kembali menjadi 81,39%
atau 35 siswa telah tuntas hasil belajarnya. Penelitian ini membuktikan bahwa
diterapkannnya model CTL (Contextual Teaching and Learning) Dengan Eksperimen
dapat meningkatkan hasil belajar IPA di SD Sidorejo Lor 07 Kecamatan Sidorejo Kota
Salatiga.
Kata kunci: Model CTL (Contextual Teaching and Learning), Eksperimen, , Hasil
Belajar, IPA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Jurnal Pendidikan Dasar