PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA KONGKRET DENGAN MENGGUNAKAN MODEL REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION (RME) TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA KELAS IV DI SDIT KAIFA BOGOR
Keywords:
Realistic mathematics Education (RME), Media kongkretAbstract
Abstract: The purpose of this study is to determine the effect of concrete media use with Realistic Mathematics Education (RME) learning model on students' learning outcomes in mathematics subjects of multiplication counting and class IV SDIT Kaifa Bogor. This research is a type quantitative research with experimental method. This research was conducted at SDIT Kaifa Bogor. Population in this research is fourth grade student of SDIT Kaifa Bogor consist of two classes that is class IV A as control class and class IV C as experiment class. The data were collected using pre-est and post-test method. Based on the available data, the average learning outcomes of the students with Realistic Mathematics Education (RME) learning model in the pre-test is 4.81 and the average of post-test learning outcomes is 6.06 and the mean of student learning outcomes on pre-tesr and post-test with conventional learning no change of learning result that is equal to 7,97. From the hypothesis testing and the average value of the two classes, it can be concluded that learning by using concrete media on Realistic Mathematics Education (RME) learning model has a significant influence on the result of fourth grade student learning in SDIT Kaifa Bogor.
Keywords: Realistic Mathematics Education (RME), Concrete Media
Abstrak: Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh penggunaan media kongkret dengan model pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) terhadap hasil belajar siswa pada mata pelajaran matematika materi operasi hitung perkalian dan pembagian kelas IV SDIT Kaifa Bogor. Penelitian ini merupakan penelitian berjenis kuantitatif dengan metode eksperimen. Penelitian ini dilaksanakan di SDIT Kaifa Bogor. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas IV SDIT Kaifa Bogor terdiri dari dua kelas yaitu kelas IV A sebagai kelas kontrol dan kelas IV C sebagai kelas eksperimen. Pengumpulan data penelitian ini menggunakan metode tes yaitu pre-est dan post –test. Berdasarkan data yang ada, diperoleh rata-rata hasil belajar siswa dengan model pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) pada pre-test adalah 4,81 dan rata-rata hasil belajar post-test adalah 6,06 dan rata-rata hasil belajar siswa pada pre-tesr dan post-test dengan pembelajaran konvensional tidak ada perubahan hasil belajar yaitu sebesar 7,97. Dari pengujian hipotesis dan nilai rata-rata kedua kelas, dapat disimpulkan bahwa pembelajaran dengan menggunakan media kongkret pada model pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) memiliki pengaruh yang signifikan terhadap hasil belajar siswa kelas IV di SDIT Kaifa Bogor.
Kata Kunci: Realistic mathematics Education (RME), Media kongkret
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Jurnal Pendidikan Dasar