Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) pada Kelas VIII SMP Bhakti Nusantara Jakarta

Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together (NHT) pada Kelas VIII SMP Bhakti Nusantara Jakarta

  • Nur Meilani Astuti Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Numbered Heads Together Cooperative Learning Model, The Student’s Ability in Understanding The Matematichal Concepts

Abstract

This research is class action research aimed at enhancing the students understanding mathematical concepts using NHT cooperative learning model in class VIII-1 SMP Bhakti Nusantara Jakarta. The study was implemented in 3 cycles. The NHT cooperative learning model consists of five phases, they are: Numbering phase, questioning phase, heads together phase, call out phase and answering phase. The final test score for understanding the mathematical concepts of SP1 in cycle I was 78.6, in cycle II became to 82.1, in cycle III increased to 85.7. SP2 in cycle I was 71,4, in cycle II became to 75, in cycle III increased to 92,9. SP3 in cycle I was 57,1, in cycle II became to 67,9, in cycle III increased to 75. SP4 in cycle I was 67,9, in cycle II became to 78,6, in cycle III increased to 82,1. SP5 in cycle I was 46,4, in cycle II became to 71,4, in cycle III increased to 85,7. SP6 in cycle I was 57,1, in cycle II became to 60,8, in cycle III increased to 75. So, it can be concluded that the application of the NHT cooperative model can increase the student’s ability in understanding mathematical concepts.

References

Abdullah, In Hi, Berpikir Kritis Matematik, Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, Vol. 2, No. 1, 2013.
Afrilianto, M, “Peningkatan Pemahaman Konsep dan Kompetensi Strategis Matematis siswa SMP dengan Pendekatan Methaphorical Thinking”, Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, Vol. 1, No. 2, Bandung, 2012
Agoestanto, Arif dan Soviana N.P, “Keefektifan Pembelajaran matematika mengacu pada Missouri Mathematics Project Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah”, Prosiding Seminar Matematika VII UNNES, Semarang; Universitas Negeri Semarang, 2013.
Amri, Sofan, Pengembangan dan Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013, Jakarta: Prestasi Pustkraya, 2013.
Danti, Dwi Puspa N., Iswahyudi Joko Suprayitno, dan Martyana Prihaswati, “Perbandingan Pembelajaran Number Heads Together dengan Team Assisted Individualization Berpendekatan Konstruktivisme Terhadap Prestasi Belajar”, Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, Vol. 2, No. 1, Semarang, 2015.
Depdiknas, Kajian Kebijakan Kurikulum Mata Pelajaran Matematika, Jakarta: Pusat Kurikulum Balitbang Depdiknas, 2007.
Depdiknas, UU SISDIKNAS NO 20, Jakarta, 2003.
Dewi, Aprilina Kusuma, dkk, “Penerapan Model Numbered Heads Together (NHT) Dengan Media Visul Dalam Peningkatan Pembelajaran IPS Tentang Kegiatan Jual Beli Pada Siswa Kelas IIIA SDN 1 Bojongsari Tahun Ajaran 2016/2017”, Kalam Cendekia PGSD Kebumen, Vol. 5, No. 5.1, Solo, 2017.
Dimyati dan Mudijiono, Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipta, 2010.
Ilyasari, Astia, dkk, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa”, Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, Vol. 1, No. 7, Lampung, 2013.
Isjoni, Cooperative Learning, Bandung; Alfabeta, 2013.
Isjoni, Pembelajaran Kooperatif: Meningkatkan Kecerdasan Komunikasi Antar Peserta Didik, Yogyakarta; Pustaka Belajar, 2012.
Jihad, Asep dan Abdul Haris, Evaluasi Pembelajaran, Yogyakarta: Multi Pressindo, 2012.
Kamus Besar Bahasa Indonesia, Tersedia : https://kbbi.web.id/konsep
Kamus Besar Bahasa Indonesia, Tersedia : https://kbbi.web.id/paham.
Kesumawati, Nila, “Pemahaman Konsep Matenatik dalam Pembelajaran Matematika”, Prosiding Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Yogyakarta, 2008.
Kunandar, Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru, Jakarta; PT. Raja Grafindo Persada.
Lestari, Karunia Eka dan M. Ridwan Yudhanegara, Penelitian Pendidikan Matematika, Bandung: Refika Aditama, 2015.
Mulyati, Psikologi Belajar, Yogyakarta; Andi Offset, 2005.
Moleong, Lexy J., Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung; Rosda, 2013.
Rusman, Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru Edisi Kedua, Jakarta; Rajagrafindo Persada, 2016.
Sari, Nyoman Riski Utami, dkk, “Pengaruh Model Pembelajaran Missouri Mathematics Project terhadap Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau dari Kemampuan Verbal”, e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar, Vol. 4, Singaraja, 2014.
Sudijono , Anas, Pengantar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011.
Suprijono, Agus, Cooperative Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM, Yogyakarta; Pustaka Belajar, 2013.
Suprijono, Agus, Model-model Pembelajaran Emansipatoris, Yogyakarta; Pustaka Belajar, 2016.
Suryadi, Didi, Pendidikan Matematika, Jurnal, Bandung; Universitas Pendidikan Indonesia.
Trianto, Mendesain Model Pmebelajaran Inovatif Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), Jakarta; Kencana Prenada Media Group, 2010.
Winkel, Psikologi Pengajaran, Yogyakarta: Media Abadi, 2007.
Published
2020-02-15