Analisis Kesalahan Konseptual dan Prosedural Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Penerapan Turunan Fungsi Aljabar Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa di SMA Negeri 1 Gunungsari

  • Nurhasanah Universitas Mataram
  • Sudi Prayitno
  • Nurul Hikmah
  • Sri Subarinah

Abstract

The purpose of the research is to identify the conceptual and procedural error of eleventh grade students in solving problems in the Applications of Derivatives of Algebraic Functions based on Cognitive Style. The subjects of this research are eleventh grade students of SMA Negeri 1 Gunungsari. The four selected subjects consist of two field independent students and two field dependent students. This research is included in the type of descriptive qualitative research. Data collection techniques were carried out in three stages, namely the GEFT test, a written test about the description of Mathematics for the application of Algebraic Function Derivatives, and interviews. The result of this study shows that the field independent students committed one conceptual error and four procedural errors with different indicators. Meanwhile the field dependent students committed three conceptual errors and three procedural errors with different indicators. The differences between the field independent and field dependent students error are be able to know based on the error type. The field independent students tend to make procedural errors. Meanwhile the field dependent students tend to make conceptual errors.

References

Andriyani, A., & Ratu, N. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Program Linear Ditinjau Dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Pendidikan Berkarakter. 1(1):16-22. doi: https://doi.org/10.31764/pendekar.v1i1.252
Arifin, S., Rahman, A., & Asdar. (2016). Profil Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau dari Gaya Kognitif dan Efikasi Diri pada Siswa Kelas VIII Unggulan SMPN 1 Watampone. Jurnal Daya Matematis, 3(1):20-29. doi: https://10.26858/jds.v3i1.1313
Hendriyadi. (2017). Validitas Isi: Tahap Awal Pengembangan Kuesioner. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis (JRMB Fakultas Ekonomi UNIAT. 2(2):169-178. doi: https://10.98351/jrmb.v2i2.4343
Islamiyah, A.C., Prayitno, S., dan Amrullah. (2018). Analisis Kesalahan Siswa SMP pada Penyelesaian Masalah Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Jurnal Didaktik Matematika. 5(1):66-76. doi: https://doi.org/10.24815/jdm.v5i1.10035
Moleong, L. J. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Natsir, N., Tandiayuk, M. B., & Karniman, T.S. (2016). Profil Kesalahan Konseptual dan Prosedural Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Himpunan Di Kelas VII SMPN 1 Siniu. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako. 3(4):440-453. doi: http://dx.doi.org/10.21022/jpmt.v3i4.174
Ngilawajan, D.A. (2013). Proses Berpikir Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Turunan Ditinjau dari Gaya Kognitif Field Independent dan Field Dependent. Jurnal Pedagogia. 2(1): 71-83. doi: https://doi.org/10.21070/pedagogia.v2i1.48
Nur, A.S., & Palobo, M. (2018). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Ditinjau dari Perbedaan Gaya Kognitif dan Gender. Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif. 9(2): 139-148. doi: http://dx.doi.org/10.15294/kreano.v9i2.15067
Nurussafa’at, A.F., Sujadi, I., dan Riyadi. (2016). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Volume Prisma dengan Fong’s Schematic Model For Error Analysis Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa (Studi Kasus Siswa Kelas VIII Semester II SMP IT Ibnu Abbas Klaten Tahun Ajaran 2013/2014). Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika. 4(2): 174-187. doi: http://doi.org/10.31012/jpm.v4i2.254
Prayitno, S. (2019). Evaluasi Pembelajaran Matematika. Mataram: Duta Pustaka Ilmu.
Pujilestari. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika SMA Materi Operasi Aljabar Bentuk Pangkat dan Akar. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan. 2(1). doi: http://dx.doi.org/10.36312/jisip.v2i1.264
Putri, S., Husna, A., & Agustyaningrum, N. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Barisan dan Deret Berdasarkan Teori Newman Ditinjau dari Gaya Kognitif. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. 5(2): 1548-1561. doi: https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2
Raharti & Yunianta. (2020). Identifikasi Kesalahan Matematika Siswa SMP Berdasarkan Tahapan Kastolan. Journal of Honai Math. 3(1): 77-100. doi: https://doi.org/10.30862/jhm.v3i1.114
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanto, H. (2015). Pemahaman Pemecahan Masalah Berdasarkan Gaya Kognitif. Yogyakarta: Deepublish.
Widdiharto, R. (2008). Diagnosis Kesulitan Belajar Matematika SMP dan Alternatif Proses Remidinya. Yogyakarta: Pusat Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Matematika Yogyakarta.
Yekti, S.M.P., Kusmayadi, T.A., & Riyadi. (2016). Penalaran Matematis Siswa Dalam Pemecahan Masalah Aljabar Ditinjau dari Gaya Konitif Field Dependent - Field Independent. Journal of Mathematics and Mathematics Education. 6(2): 177-192. doi: https://doi.org/10.20961/jmme.v6i2.10064
Published
2022-08-27