PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN FISIKA DASAR BERORIENTASI STRATEGI METAKOGNITIF UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMECAHKAN MASALAH MAHASISWA CALON GURU FISIKA

  • Dewi Sartika Department of Physics Education, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Sulawesi Barat, Majene, Indonesia
  • Arie Arma Arsyad Department of Physics Education, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Sulawesi Barat, Majene, Indonesia
  • Mutmainna Mutmainna Department of Physics Education, Faculty of Teacher Training and Education, Universitas Sulawesi Barat, Majene, Indonesia
  • Helmi Abdullah Department of Physics Education, Faculty of Mathematics and Natural Science, State University of Makassar, Indonesia
  • Muh. Tawil Department of Science Education, Faculty of Mathematics and Natural Science, State University of Makassar, Indonesia

Abstract

Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan yang berfokus pada penerapan strategi metakognitif dalam meningkatkan keterampilan memecahkan masalah bagi para calon guru fisika. Keterampilan memecahkan masalah dipandang sebagai hal penting yang amat penting dikuasai oleh para mahasiswa calon guru fisika di perguruan tinggi. Olehnya itu, penerapan strategi metakognitif dalam pembelajaran fisika dinilai sangat urgen untuk dilaksanakan. Penelitian ini merupakan tahun pertama dari dua tahun rencana pelaksanaan penelitian. Tujuan dari penelitian tahun pertama ini ialah untuk menghasilkan perangkat pembelajaran yang memenuhi kriteria valid. Produk utama dari perangkat ini terdiri atas : (1) Rencana Pembelajaran Semester (RPS) and (2) Buku Ajar. Penelitian ini dilaksanakan dalam tiga fase yaitu defenisi, perancangan, dan pengembangan (model 4D Thiagarajan). Teknik pengumpulan data dilakukan melalui lembar validasi yang diisi oleh para pakar, kemudian dianalisis menggunakan teknik analisis deskriptif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perangkat pembelajaran dinyatakan valid untuk meningkatkan keterampilan pemecahan masalah.

 

This was a research and development study which focus on metacognitive strategies to improve the problem solving of physics teacher candidates. Problem solving is viewed as a fundamental part of physics education for teacher candidates in higher education. Thus, it was necessary to apply metacognitive strategies in physics classroom. This research was the first year of two years research.  The objective of the first year was to produce a valid learning device. The main products of learning device consisted of : (1) outline lesson plan; and (2) lesson book. This research was implemented in three phases, namely define, design, and development using the 4-D model of Thiagarajan. Data were collected through validation sheet and had been measured by the experts. Data then analyzed by using descriptive analysis techniques. The result show that learning device consisted of (1) outline lesson plan, (2) lesson plan, and (3) lesson book had been declared as a valid instructional device for improving problem solving of physics teacher candidates.

References

Sartika, D. (2018). Validity of Physics Lesson book Oriented Metacognitive Strategies for Problem Solving Skills of Teacher Candidates. American Journal of Educational Research, 2018, Vol. 6, No. 12, 1605-1608

OECD. (2004). Problem Solving for Tomorro’s World: First Measures of Cross Curricular Competencies from PISA 2003

Sartika, D. (2017). Analisis Kesulitan Memecahkan Masalah pada Mata Kuliah Fisika Modern Mahasiswa Calon Guru Fisika. Jurnal Pendidikan MIPA Vol. 7 No. 1, 7-11.

Ibrahim, M. (2002). Asesmen Berkelanjutan. Surabaya: Unipres Unesa.

Published
2019-12-26
How to Cite
Sartika, D., Arsyad, A. A., Mutmainna, M., Abdullah, H., & Tawil, M. (2019). PENGEMBANGAN PERANGKAT PEMBELAJARAN FISIKA DASAR BERORIENTASI STRATEGI METAKOGNITIF UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMECAHKAN MASALAH MAHASISWA CALON GURU FISIKA . PROSIDING SEMINAR NASIONAL FISIKA (E-JOURNAL), 8, SNF2019-PE. https://doi.org/10.21009/03.SNF2019.01.PE.09