RANCANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS STEM BERBANTUAN GOOGLE SITES PADA MATERI MEDAN MAGNET
DOI:
https://doi.org/10.21009/03.1201.PF34Abstract
Abstrak
Proses pendidikan pada satuan pendidikan diselenggarakan secara interaktif, inspiratif, menyenangkan, menantang, dan memotivasi peserta didik untuk berperan secara aktif dan memberikan ruang yang cukup bagi inovasi, kreativitas, dan kemandirian. Untuk merangsang kemampuan berpikir peserta didik, guru dituntut untuk lebih inovatif dalam setiap kegiatan belajar mengajar terutama mengenai media pembelajaran. Cara yang mudah untuk pembuatan media pembelajaran dengan memanfaatkan Google Sites. Google Sites merupakan aplikasi online yang diluncurkan google untuk pembuatan website kelas, sekolah, atau lainnya. Adapun bentuk media pembelajaran yang akan dikembangkan berbasis pendekatan Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM). Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran berbasis STEM berbantuan Google Sites pada materi medan magnet yang valid digunakan sebagai bahan ajar fisika SMA kelas XII dengan menggunakan model pengembangan ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation, dan Evaluation). Produk akhir dari penelitian ini berupa media pembelajaran berbentuk sebuah webiste sehingga dapat diakses dengan mudah melalui smartphone. Produk akan divalidasi oleh ahli media, ahli materi, dan ahli pembelajaran, serta dilakukan ujicoba kepada guru fisika dan peserta didik.
Kata-kata kunci: media pembelajaran, STEM, Google sites.
Abstract
The educational process in educational units is carried out in an interactive, inspiring, fun, challenging and motivating way for students to play an active role and provide sufficient space for innovation, creativity and independence. To stimulate students' thinking skills, teachers are required to be more innovative in every teaching and learning activity, especially regarding learning media. An easy way to create learning media by utilizing Google Sites. Google Sites is an online application launched by Google to create class, school, or other websites. The form of learning media that will be developed is based on the Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) approach. This study aims to produce STEM-based learning media assisted by Google Sites on magnetic field material that is valid to be used as teaching materials for class XII high school physics using the ADDIE development model (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation). The final product of this research is in the form of learning media in the form of a website so that it can be accessed easily via a smartphone. The product will be validated by media experts, material experts, and learning experts, and trials will be carried out on physics teachers and students.
Key words: learning media, STEM, Google sites.
References
[2] H. P. Bancong, “The purposes of students in conducting thought experiments while solving physics problem,” In AIP Conference Proceedings Jurnal Literasi Digital, 2021.
[3] Chai, Ching Sing, “Teacher professional development for science, technology, engineering and mathematics (STEM) education: A review from the perspectives of technological pedagogical content (TPACK),” The Asia-Pacific Education Researcher, vol. 28, no. 1, pp. 5-13, 2019, Retrieved from http://www.cde.ca.gov/pd/ca/sc/stemintod.asp.
[4] Ferismayanti, “Mengoptimalkan Pemanfaatan Google Sites Dalam Pembelajaran Jarak Jauh,” pp. 1-12, 2012.
[5] W. M. Mukti, “Media Pembelajaran Fisika Berbasis Web Menggunakan Google Sites Pada Materi Listrik Statis,” Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Fisika, 2020.
[6] M. Taufik, “Pelatihan Media Pembelajaran Berbasis Web Kepada Guru IPA SMP Kota Mataram,” Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, pp. 77-81, 2018.