PHYSICS LEARNING MEDIA IN THE FORM OF SONGS AND MUSIC VIDEOS ON THE TOPIC OF TEMPERATURE AND HEAT

MEDIA PEMBELAJARAN FISIKA BERUPA LAGU DAN VIDEO KLIP PADA MATERI SUHU DAN KALOR

Authors

  • Aziz Setiawan Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Jakarta
  • Hadi Nasbey Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Jakarta
  • Upik Rahma Fitri Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.21009/03.1301.PF05

Abstract

This research aims to produce interactive learning media using video clips and songs in physics lessons on the topic of temperature and heat. The research method employed is Research and Development (R&D) with the 4D model (Define, Design, Develop, and Disseminate). The steps in this development include needs analysis, product design, product validation by experts, product testing with students and educators, and evaluation. Based on the needs analysis conducted by the researcher in five high schools in Jabodetabek through a questionnaire responded to by 38 eleventh-grade students, 76.3% of students found physics lessons difficult to understand, and 78.9% of students found physics learning thus far to be boring. 100% of students enjoy listening to music/songs. 94.7% of students are interested in using songs and video clips as physics learning media, and 94.7% of students agree to develop physics learning media on the topic of temperature and heat in the form of songs and video clips.

References

[1] Kholilah, K., Ramadhanti, A., Fitriani, R., Febri, E., & Pratiwi, M. R. (2020). Hubungan Kerja Keras Dan Hasil Belajar Fisika Di Sma Negeri 1 Kota Jambi. JSEP (Journal of Science Education and Practice), 4(1), 41–48.

[2] Maulidina, S., & Bhakti, Y. B. (2020). Pengaruh media pembelajaran online dalam pemahaman dan minat belajar siswa pada konsep pelajaran fisika. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi Dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 6(2), 248–251.

[3] Salsabila, A., & Puspitasari, P. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa Sekolah Dasar. Pandawa, 2(2), 278–288.

[4] Herliandry, L. D., & Harjono, A. (2019). Kemampuan berpikir kritis fisika peserta didik kelas X dengan model brain based learning. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 5(1).

[5] Uno, H. B., & Umar, M. K. (2023). Mengelola kecerdasan dalam pembelajaran: sebuah konsep pembelajaran berbasis kecerdasan. Bumi Aksara.

[6] Islahulben, I., & Widayati, C. C. (2021). Peran multimedia dalam perkuliahan e-learning: kajian penerapan dalam proses pembelajaran di perguruan tinggi. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 2(4), 525–543.

[7] Windayani, N. L. I., Dewi, N. W. R., Yuliantini, S., Widyasanti, N. P., Ariyana, I. K. S., Keban, Y. B., Mahartini, K. T., Dafiq, N., & Ayu, P. E. S. (2021). Teori dan aplikasi pendidikan anak usia dini. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

[8] Saputra, D. N. (2020). Peningkatan Kompetensi Mahasiswa Dalam Komposisi Musik Melalui Penggunaan Software Sibelius. Jurnal Kajian Seni, 6(2), 142–162.

[9] Oktaviani, L., & Ayu, M. (2021). Pengembangan sistem informasi sekolah berbasis web dua bahasa SMA Muhammadiyah Gading Rejo. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 6(2), 437–444.

[10] Elvarita, A., Iriani, T., & Handoyo, S. S. (2020). Pengembangan bahan ajar mekanika tanah berbasis e-modul pada program studi pendidikan teknik bangunan, universitas negeri jakarta. Jurnal Pensil: Pendidikan Teknik Sipil, 9(1), 1–7.

[11] Amali, K., Kurniawati, Y., & Zulhiddah, Z. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Sains Teknologi Masyarakat pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Dasar. Journal of Natural Science and Integration, 2(2), 191–202.

Downloads

Published

2025-01-02

How to Cite

Aziz Setiawan, Hadi Nasbey, & Upik Rahma Fitri. (2025). PHYSICS LEARNING MEDIA IN THE FORM OF SONGS AND MUSIC VIDEOS ON THE TOPIC OF TEMPERATURE AND HEAT: MEDIA PEMBELAJARAN FISIKA BERUPA LAGU DAN VIDEO KLIP PADA MATERI SUHU DAN KALOR. PROSIDING SEMINAR NASIONAL FISIKA (E-JOURNAL), 13(1), PF–29. https://doi.org/10.21009/03.1301.PF05

Issue

Section

Pendidikan Fisika dan Aplikasinya