STUDENT WORKSHEET WITH FLIPPED CLASSROOM APPROACH ON DYNAMIC FLUIDS MATERIAL

LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) DENGAN PENDEKATAN FLIPPED CLASSROOM PADA MATERI FLUIDA DINAMIS

Authors

  • Elsa Oktaviani Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Jakarta
  • Hadi Nasbey Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Jakarta
  • Upik Rahma Fitri Program Studi Pendidikan Fisika, Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.21009/03.1301.PF16

Abstract

This study aims to develop a worksheet with a Flipped Classroom approach so that it can be used as a feasible learning support for students on Fluid Dynamics material. The research method used is research and development (Research and Development) with the ADDIE model (Analyze, Design, Develop, Implement, and Evaluate). The steps in this research are conducting a needs analysis, making product designs, conducting product validation tests to experts, conducting limited product trials to students, and evaluating. Needs analysis has been carried out in several high schools in Jabodetabek, precisely in class XI MIPA students who have studied Fluid Dynamics material. From the results obtained that 81.4% of 43 respondents stated that Fluid Dynamics material was difficult material in physics subjects and some of them also had difficulty doing practicum on dynamic fluid material. Therefore, a worksheet with a Flipped Classroom approach on Fluid Dynamics material was developed which can be used as a feasible learning support.

References

Anggraeni, I., Faizah, & Septian, D. (2019). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Inkuiri Terbimbing Materi Fluida Dinamis. Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains, 86-96.

Azizatul, R., Yuliati, L., & Latifah, E. (2015). Kesulitan Pemecahan Masalah Fisika Pada Siswa SMA. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya (JPFA), 44-50.

Etikamurni, D. P., Istyowati, A., & Ayu, H. D. (2023). Upaya Peningkatan Motivasi Belajar Fisika Melalui Discovery Learning - Berdiferensiasi di Era Kurikulum Merdeka. RAINSTEK: Jurnal Terapan Sains & Teknologi.

Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Ismiati, I., Sarwi, & Marwoto, P. (2020). Pola dan Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Melalui Pembelajaraan Flipped Classroom Berbasis Proyek. ORBITA. Jurnal hasil Kajian, Inovasi, dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 115-123.

Noprinda, C. T., & Soleh, S. M. (2019). pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Higher Order Thinking Skill (HOTS). Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 168-176.

Normayanti, E. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Dengan Pendekatan Flipped Classroom Terintegrasi STEM Pada Materi Difraksi Cahaya Untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi dan Komunikasi. Universitas Negeri

Lampung.

Nurkhasanah, S. (2021). Implementaassi Model Pembelajaran Flipped Classroom dalam Pembelajaran Jarak Jauh untuk Partisipasi Belajar IPA. Jurnal Pedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 256-263.

Rahayu, R., Rosita, R., Rahayuningsih, Y., Hernawan, A., & Prihartini, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu.

Sambada, D. (2012). Peranan Kreativitas Siswaa Terhadap Kemampuan Memecahkan Masalah Fisika Dalam Pembelajaran Kontekstual. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya (JPFA), 37-47.

Suherly, T., Azizahwati, & Rahmad, M. (2023). Kemampuan Pemahaman Konsep Awal Siswa dalam Pembelajaran Fisika: Analisis Tingkat Pemahaman pada Materi Fluida Dinamis. Jurnal Pedagogy: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 495-503.

Downloads

Published

2025-01-02

How to Cite

Elsa Oktaviani, Hadi Nasbey, & Upik Rahma Fitri. (2025). STUDENT WORKSHEET WITH FLIPPED CLASSROOM APPROACH ON DYNAMIC FLUIDS MATERIAL: LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) DENGAN PENDEKATAN FLIPPED CLASSROOM PADA MATERI FLUIDA DINAMIS. PROSIDING SEMINAR NASIONAL FISIKA (E-JOURNAL), 13(1), PF–98. https://doi.org/10.21009/03.1301.PF16

Issue

Section

Pendidikan Fisika dan Aplikasinya