AKSIS: The Journal of Indonesian Language and Literature Education

A high quality open access Journal which is published by the Indonesian Language Education Study Program and Research Institutes and Community Service of the State University of Jakarta in cooperation with the Indonesian Language and Literature Lecturers Association (ADOBSI) and the Indonesian Language and Literature Studies Societies (IKAPROBSI). The journal is published twice annually, every June and December. The journal contains research results (field or literature studies), theoretical and critical studies and it covers several aspects of the studies as follows.

1. Indonesian language education, it includes language teaching and learning on linguistic, phonology, morphology, syntax, semantics, pragmatics, discourse, sociolinguistics, psycholinguistics, and neurolinguistics learning.

2. Indonesian literary education, it includes studying on poetry, fiction, and drama and film learnings.

3. Indonesian language, including studies on linguistics, phonology, morphology, syntax, semantics, pragmatics, discourse, sociolinguistics, psycholinguistics, and neurolinguistics.

4. Indonesian literature, it covers the study of poetry, fiction prose, drama, and film with structural approaches on stylistics, semiotics, literary sociology, literary psychology, psychoanalysis, literary ecology, deconstruction, philology, phenomenology, marxism, postcolonialism, feminism, and literary anthropology with non-structural approaches.

 

AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

AKSIS adalah jurnal  yang dapat diakses publik yang diterbitkan oleh Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia Universitas Negeri Jakarta dan Lembaga Penerbitan dan Pengabdian Masyarakat Universitas Negeri Jakarta bekerja sama dengan Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI) dan Perkumpulan Program Studi Bahasa dan Sastra Indonesia (IKAPROBSI).  Jurnal ini diterbitkan dua kali setahun, setiap bulan Juni dan Desember. Jurnal ini berisi hasil penelitian (lapangan atau studi pustaka), kajian teoretis maupun kajian kritis yang meliputi beberapa ranah kajian sebagai berikut.

1. Pendidikan bahasa Indonesia, mencakup kajian mengenai pembelajaran linguistik, pembelajaran fonologi, pembelajaran morfologi, pembelajaran sintaksis, pembelajaran semantik, pembelajaran pragmatik, pembelajaran wacana, pembelajaran sosiolinguistik, pembelajaran psikolinguistik, dan pembelajaran neurolinguistik.

2. Pendidikan sastra Indonesia, mencakup kajian mengenai pembelajaran puisi, pembelajaran prosa fiksi, serta pembelajaran drama dan film.

3. Bahasa Indonesia, mencakup kajian mengenai linguistik, fonologi, morfologi, sintaksis, semantik, pragmatik, wacana, sosiolinguistik, psikolinguistik, dan neurolinguistik.

4. Sastra  Indonesia, mencakup kajian mengenai puisi, prosa fiksi, drama, dan film dengan pendekatan struktural, stilistika, semiotika, sosiologi sastra, psikologi sastra, psikoanalis, ekologi sastra, dekonstruksi, filologi, fenomenologi, marxisme, pascakolonial, feminisme, resepsi sastra, dan antropologi sastra.