Paradigma Pendidikan Agama Islam di Era Globalisasi Menuju Pendidik Profesional

Authors

  • Zulkifli Lubis Universitas Negeri Jakarta
  • Dewi Anggraeni Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.21009/JSQ.015.1.07

Keywords:

Islamic Education, Professional educators, Globalization eras.

Abstract

Islamic Education in the globalization eras makes an opportunity to fill the moral and spiritual emptiness of modern humans in another side has a challenge when its inability to respond to various crises and discussions. The era of globalization with all the elements, encourage variety of new paradigms in Islamic religious education through various types of educational components, so that Islamic education can provide the right answers to various challenges in accordance with the times. The method used in this study is a literature review, with primary sources of Islamic Education; Tradition and Modernization in the Middle of the Challenge of Millennium III. As well as Law No. 14, 2005 concerning teachers and lecturers. The results of this study conclude that to face the challenges of globalization of Islamic education requires human resources who have quality, through professional educators and have a work ethic and high commitment, have leadership spirit, become role models, motivators, broad-minded, creative and democratic. Which is illustrated through professionalism in design and learning models, planning and evaluation of learning.

Keywords: Islamic Education, Professional educators, Globalization eras.

Abstrak

Pendidikan Agama Islam di era globalisasi menjadikan peluang untuk mengisi kekosongan moral dan spiritual manusia modern disatu sisi sebagai tantangan ketika ketidak mampuannya menjawab berbagai krisis serta pembahruan yang dihadapi. Era globalisasi dengan segala unsur yang ada di dalamnya, melahirkan berbagai paradigma baru dalam pendidikan agama Islam melaui berbabagai macam kompenen pendidikan, sehingga pendidikan Agama Islam bisa memberikan jawaban yang tepat atas berbagai tantangan sesuai dengan zamannya. Metode yang digunakan dalam kajian ini adalah kajian pustaka (litelatur research), dengan sumber primer Pendidikan Islam; Tradisi dan Modernisasi di Tengah Tantangan Milenium III. Serta UU No.14 Tahun 2005 mengenai guru dan dosen. Hasil penelitian ini menyimpulkan bahwa untuk menghadapi tantangan globalisasi pendidikan Agama Islam membutuhkan SDM yang hadal dan berkualitas, lewat pendidik yang professional serta memiliki etos kerja dan komitmen yang tinggi, memiliki jiwa kepemimpinan, menjadi teladan, motivatoris, berwawasan luas, kreatif dan demokratis. Yang tergambar melaui profesionalitas dalam desain serta model pembelajara, perencanaan serta evaluasi pemeblajaran.

Kata Kunci:  Pendidikan Agama Islam, Pendidik profesional, Era globalisasi

References

A‘la, Abd. “Pendidikan Agama Yang Mencerahkan.” Kompas. Jakarta, 2002.
al Attas, Naquib. Filsafat Dan Praktik Pendidikan Islam. Bandung: Mizan, 2013.
Azra, Azyumardi. Pendidikan Islam Tradisi Dan Modernisasi Di Tengah Tantangan Milenium III. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2012.
Fakhrudin, Agus. “Nilai-Nilai Karakter Dalam Kebijakan Nasional Pengeloaan Guru.” In The First Internatonal Conference on Islamic Education, 71–72. Bandung: Prodi Pendidikan Ilmu Agama Islam UPI, 2016.
Hasan Sulaiman, Fathiyah. Al-Mahabut Tarbawi Inda Al-Ghazali (Sistem Pendidikan Versi Al-Ghazali. Edited by Fathurrahmat. Bandung: Al Ma’arif, 1986.
Khobir, Abdul. “Pendidikan Agama Islam Di Era Globalisasi.” Forum Tarbiyah 1, no. 1 (2009): 5–6.
Miller, Jhon P. Holistic Learning and Spirituality Education, Braeking New Ground. New York AS: State University of New York Press, 2005.
Muhaimin, Suti’ah, and Nor Ali. Paradigma Pendidikan Islam: Upaya Mengefektifkan Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. Edited by Siti Lailan Azizah. Bandung: Rosda Karya, 2012.
Nata, Abuddin. Kapita Selekta Pendidikan Islam. 1st ed. Depok: PT Raja Grafindo Persada, 2012.
———. Studi Islam Komperhensif. Jakarta: Prenada Media Grup, 2011.
———. Teori Dan Perilaku Organisasi Pendidikan Islam. Jakarta: UIN Jakarta Press, 2011.
Shindunata. Menggagas Pardigma Baru Pendidikan Demokratisasi, Otonomi, Civil Society, Globalisasi. Yogyakarta: Kanisius, 2000.
Sukmadinata, Nana Syaodih. Pengembangan Kurikulum. Bandung: Rosda Karya, 1997.
Zarkasy, Abdullah Syukr i. “Madrasah Pemberdayaan Dan Peningkatan Mutu.” MP3A 1, no. 1 (2005): 92.

Published

2019-01-31

How to Cite

Lubis, Zulkifli, and Dewi Anggraeni. “Paradigma Pendidikan Agama Islam Di Era Globalisasi Menuju Pendidik Profesional”. Jurnal Studi Al-Qur’an 15, no. 1 (January 31, 2019): 133–153. Accessed November 24, 2024. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jsq/article/view/9983.

Most read articles by the same author(s)