PENGARUH LITERASI EKONOMI DAN SELF CONTROL TERHADAP PERILAKU KONSUMTIF MAHASISWA FAKULTAS EKONOMI UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA

  • Siti Nurjanah Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Economic literacy, Self-control, consumptive behavior

Abstract

Abstract

This research was conducted at the Jakarta State University Economic Education Student. The method used in this research is the survey method and correlational approach. The purpose of this study was to determine the effect of economic literacy and self-control on the consumptive behavior of economics faculty students at Jakarta State University. The type of data used is primary data. The study population was all students of the faculty of economics at UNJ. The sampling technique of this research is the Simple Random Sampling method with a sample of 98 students. Data analysis in this study was carried out using multiple regression analysis. The coefficient of determination obtained by 27% of the consumer behavior variable as the dependent variable is determined by economic literacy and self-control as independent variations, while 73% of the consumer behavior variation is determined by other factors. The calculation results conclude there is an influence of economic literacy and self-control on the consumptive behavior of economics faculty students at Jakarta State University.

Keywords: Economic literacy, Self-control and consumptive behavior

 

ABSTRAK

Penelitian ini dilakukan pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Jakarta. Metode yang digunakan dalam penelitian adalah metode survey dan pendekatan korelasional. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh literasi ekonomi dan self control terhadap perilaku konsumtif mahasiswa fakultas ekonomi di Universitas Negeri Jakarta. Jenis data yang digunanakan adalah data primer. Populasi penelitian adalah seluruh mahasiswa fakultas ekonomi UNJ. Teknik pengambilan sampel penelitian ini yaitu dengan metode Simple Random Sampling dengan sampel penelitian sejumlah 98 mahasiswa. Analisis data dalam penelitian ini dilakukan dengan menggunakan analisis regresi berganda. Koefisien determinasi yang diperoleh sebesar 27% variabel perilaku konsumtif sebagai variabel dependen ditentukan oleh literasi ekonomi dan self control sebagai variasi independen, sedangkan 73% variasi perilaku konsumtif ditentukan oleh faktor-faktor lainnya. Hasil perhitungan menyimpulkan terdapat pengaruh literasi ekonomi dan self control terhadap perilaku konsumtif mahasiswa fakultas ekonomi di Universitas Negeri Jakarta.

 

Kata kunci : Literasi ekonomi, Self control dan perilaku konsumtif

 

Published
2019-11-18