Comparative Study of Nasionalism Main Characters in The Novel Negeri van Oranje and Diary Buruh Migran

Authors

  • Galuh Farah Rahma Yunita Pendidikan Bahasa Indonesia, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Malang
  • Purwati Anggraini

DOI:

https://doi.org/10.21009/AKSIS.040201

Keywords:

comparision, nasionalism character, main character, manner component

Abstract

Negeri van Oranje by Wahyuningtyas and Diary Buruh Migran by Arsya Kirana is a literature work that shows the main character’s struggle in a foreign country. Based on both novel, this research is aim for (1) describing the nationalism of the main character on novel titled Negeri Van Oranje by Wahyuningtyas and novel titled  Diary Buruh Migran by Arsya Kirana, and also (2) describing the impact of the character of nationalism on other figures inside novel titled Negeri Van Oranje by Wahyuningtyas and novel titled Diary Buruh Migran by Arsya Kirana. This research using descriptive approach with qualitative type. Analysis result shows there is an existence five sub values of national characterism, pervade social care, hard work, high curiosity, care for living, and loves the motherland. One of them is care for living not founded on novel titled Diary Buruh Migran by Arsya Kirana, that’s create a primacy for novel titled Negeri van Oranje by Wahyuningtyas. Overall, character of nationalism has an impact on other characters in the story, which involve cognitive components, affective components, and conative components.

References

Adam, A. (2016). Analisis Nilai Karakteristik Tokoh Utama pada Novel Haid Pertama Karya Enny M. Konfiks : Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 39–51.
Al-Anwari, A. M. (2014). Strategi Pembentukan Karakter Peduli Lingkungan Di Sekolah Adiwiyata Mandiri. Ta’dib, 19(02), 227–251.
Ameliah, I. H., Munawaroh, M., & Muchyidin, A. (2016). Pengaruh Keingintahuan dan Rasa Percaya Diri Siswa Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas VII Mts Negeri I Kota Cirebon. EduMa, 5(1), 9–20.
Asri, D. P., Larasati, L. A., & Asih, S. N. (2018). Suara Alam: Representasi Kerusakan Lingkungan dalam Puisi Lapindo: Alam Yang Membalas Dendam Karya Viddy Ad Daery. Prosiding Seminar Nasional #4: Eksplorasi Bahasa, Sastra, Dan Budaya Jawa Timuran Sebagai Upaya Penguatan Pendidikan Berbasis Ekologi, 111–118. Universitas Negeri Jember.
Azizah, A., & Setiana, L. N. (2017). Karakter Tokoh Dalam Novel Langit Mekah Berkabut Merah Karya Geidurrahman Al-Mishry Berbasis Nilai-Nilai Karakter Religius Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Sastra Di Madrasah Aliyah. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 78–83.
Bakar, K. A. A., Noor, I. H., & Widodo. (2018). Penumbuhan Nilai Karakter Nasionalis Pada Sekolah Dasar di Kabupaten Jayapura Papua. Cakrawala Pendidikan, 37(1), 42–56.
Ernis, P. (2018). Perbandingan Karakter Tokoh Utama Novel Salah Asuhan Karya Abdoel Moeis Dan Belenggu Karya Armin Pane. Pena Literasi, 1(1), 32–44.
Fauzi, A. R., Zainuddin, & Atok, R. Al. (2017). Penguatan Karakter Rasa Ingin Tahu dan Peduli Sosial melalui Discovery Learning. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 2(2), 27–36.
Fitriastuti, W. (2014). Peningkatan Sikap Kerja dan Tanggung Jawab Siswa dalam Pembelajaran Matematika Melalui Strategi Course Review Horay (PTK Kelas VIII Semester Genap SMP Negeri 1 Sambi Tahun Ajaran 2013/2014). Skripsi: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Handayani, N. W., & Sumaryati. (2014). Upaya Orang Tua dalam Menanamkan Karakter Kerja Keras Anak Usia Remaja di Dusun Tegalyoso Banyuraden Gamping Sleman Yogyakarta. Citizenship, 4(1), 27–38.
Haniva, U., & Hayati, Y. (2020). Cerita Rakyat Jawa Tengah Tujuh Bidadari dari Kayangan dengan The Swan Maidens dari London (Analisis Unsur Intrinsik Sastra Bandingan). Diglosia, 4(1), 81–92.
Hidayati, T. U., Alfiandra, & Waluyati, S. A. (2019). Pengaruh Kecerdasan Emosional Terhadap Sikap Peduli Sosial Siswa Di Smp Negeri 1 Palembang. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 6(1), 17–36.
Kamalia, N., Pratiwi, Y., & Sulistyorini, D. (2013). Karakteristik Tokoh Dan Penokohan Dalam Cerpen Karya Buruh Migran Indonesia Di Hong Kong. Skripsi: Universitas Negeri Malang.
Kencana, D. (2019). Nilai Moral Dan Sikap Tokoh Terhadap Kehidupan Masyarakat dalam Novel Gadis Kretek Karya Ratih Kumala. Prosiding: Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI PalembangSeminar, 210–218. Palembang.
Kirana, A. (2014). Diary Buruh Migran. Yogyakarta: Penerbit Revive.
Kusumawardani, A., & Faturochman. (2004). Nasionalisme. Buletin Psikologi, 7(2), 62–72.
Maelasari, N. (2018). Sastra Kitab Tahus Salatin Karya Bukhori Al-Jauhari dan Sastra Kitab Bustanus Salatin Karya Nuruddin Ar-Raniri Suatu Kajian Sastra Bandingan. Metamorfosis, 11(2), 12–18.
Mahesthi, A. P. (2017). Sikap Masyarakat Surabaya Terhadap Iklan AirAsis “We’ll Take You There” di Televisi. E-Komunikasi, 5(1), 1–12.
Maksum, A., & Suwardono. (2018). Nasionalisme Tenaga Kerja Indonesia (TKI) di Malaysia dalam Narasi Media Sosial. Nation State: Journal of International Studies, 1(2), 153–171.
Milawasri, F. A. (2017). Analisis Karakter Tokoh Utama Wanita dalam Cerpen Mendiang Karya S.N Ratmana. Jurnal Bindo Sastra, 1(2), 87–94.
Najamudin. (2017). Sikap Sosial Tokoh Utama dalam Novel Orang Miskin Dilarang Sekolah Karya Wiwid Prasetyo: Tinjauan Psikologi Sastra dan Relvansinya dengan Pembelajaran Sastra di SMA (Vol. 13). Tesis: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Nugroho, I. P. (2019). Memahami Rasa Ingin Tahu Remaja Ditinjau Berdasarkan Jenis Kelamin. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 5(1), 1–5.
Prawira, S. D. (2018). Karakter Tokoh Utama Pada Novel Entrok Karya Okky Madasari (Kajian Psikologi Sastra). Jurnal Ilmiah FONEMA : Jurnal Edukasi Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 1–15.
Saenal, M. (2016). Perbandingan Karakter Tokoh dalam Novel Jangan Bercerai Bunda Karya Asman Nadia dengan Putri Kecilku dan Astrocytoma Karya dr. Elia Barasila, M.A.R.S dan dr Sanny Santana, Sp.Og. Jurnal Humanika, 16(1), 1–18.
Slamet, A. (2002). Pengaruh Sikap Konsumen Mengenai Strategi Pemasaran Pasar Swalayan Terhadap Pola Perilaku Pembelian. Ekonomi Dan Manajemen, 11(2), 71–94.
Suhapti, R. (1995). Gender dan Permasalahannya. Buletin Psikologi, 3(1), 44–50.
Suhita, S., & Purwahida, R. (2018). Apresiasi Sastra Indonesia dan Pembelajarannya. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sulastri, S., & Alimin, A. A. (2017). Nilai Pendidikan Karakter Kerja Keras Dalam Novel 2 Karya Donny Dhirgantoro. Pendiidikan Bahasa, 6(2), 156–168.
Tjandra, E. A., & Tjandra, S. R. (2013). Hubungan Antara Komponen Kognitif, Komponen Afektif dan Komponen Perilaku terhadap Sikap Konsumen Memanfaatkan Teknologi Internet. Jurnal Manajemen, 17(1), 42–52.
Ulfiyani, S. (2013). Pergeseran Nilai Nasionalisme dalam Novel Nagabonar Jadi 2 Karya Akmal Nasery Basral. Sasindo, 1(2).
Wahyuningrat, Widiarsa, A., Rijadi, A., & Permana, R. P. (2014). Negeri van Oranje. Yogyakarta: Bentang Pustaka.
Widiatmaka, P. (2016). Pembangunan Karakter Nasionalisme Peserta Didik Di Sekolah Berbasis Agama Islam. JPK (Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan), 1(1), 25–33.
Yanti, F., & Jayanti, T. (2018). Rasa Nasionalisme Mahasiswa Pendidikan Sejarah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau Kepulauan. Cahaya Pendidikan, 4(2), 70–79.
Zuchdi, D. (1995). Pembentukan Sikap. Cakrawala Pendidikan, 3(14), 51–63.

Downloads

Published

2020-12-11