The Influence of Carrie TV Channel Shows on Language Acquisition in Early Childhood
DOI:
https://doi.org/10.21009/AKSIS.040215Keywords:
influence, Carrie TV channel, language acquisition, early childhoodAbstract
The role of technology media as a stimulant in the industrial era 4.0 has developed rapidly and varied to affect various aspects of life in all circles, including early childhood. One affected aspect of life is language. The influence on the linguistic aspect is felt by children, especially at an early age. This study aims to determine how the influence of digital media broadcasts on Carrie TV’s YouTube channel on language development and acquisition in early childhood. This research utilized the observation method by observing language attitudes in early childhood and recording speech in communication activities. The observation technique was carried out by recording the distribution of words uttered by early childhood. Moreover, a comparison of the spoken vocabulary was made between the children who watched the Carrie TV channel and those who did not watch it. The word distribution recorded was adjusted to the children’s vocabulary skills in general based on their language development stage. The results revealed that childhood who watched the Carrie TV channel possessed more vocabulary than those who did not watch it. The children’s vocabulary could be categorized into basic words, conjunctions, affix words, and word combinations.
References
Berk, L.E. 2013. Child Development, 9th edition. Boston: Allyn and Bacon
Chairunnisa. 2018. Pemerolehan Bahasa pada Bayi dan Anak. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini. 9(2), 125-137. https://doi.org/10.17509/cd.v9i2.13964
Dardjowidjodjo, S. 2016. Psikolinguistik: Pengantar Pemahaman Bahasa Manusia. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Dewantara, I P. M., Suandi, I N., Putrayasa, I. B., dan Rasna, I W. 2018. Membangun Sikap Bahasa Positif terhadap Bahasa Indonesia. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Sains dan Humaniora. 2(2), 73-78. http://dx.doi.org/10.23887/jppsh.v2i2.15974
Dinda, C. 2017. Mengembangkan Bahasa Anak Usia Dini melalui Media Audiovisual di Taman Kanak-Kanak Assalam 1 Sukarame Bandar Lampung. Skripsi. Bandar Lampung: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri (UIN) Raden Intan Lampung. Diakses dari http://repository.radenintan.ac.id/3687/1/SKRIPSI%20PDF.pdf, pada 26/12/20
Fatmawati, S. R. 2015. Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Menurut Tinjauan Psikolinguiustik. Jurnal Lentera, XVIII(1), 63-75. https://doi.org/10.21093/lj.v17i1.429
Kalfi. 2017. Metode Penelitian. Skripsi. Repository UIN Suska Riau. Diakses dari http://repository.uin-suska.ac.id/, pada 25/12/20
Kuntarto, E., Zulkhi, M. D., Wardani, R., Noviyanti, S., Oktafia, S. R., Anggraini, W. 2018. Pemerolehan Bahasa Anak di Sekolah Dasar. Artikel Ilmiah. Repository Universitas Jambi. Diakses dari https://repository.unja.ac.id/6455/1/5.pdf , pada 25/12/20.
Kurniati, M. & Nuryani. 2020. Pengaruh Media Sosial Media Youtube terhadap Pemerolehan Bahasa Anak Usia 3-4 Tahun (Studi pada Anak Speech Delay). Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 16(1). 29-38. https://doi.org/10.25134/fjpbsi.v16i1.2494
Mansyur. U. 2018. Sikap Bahasa dan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Jurnal INA-Rxiv Papers. https://doi.org/10.31227/osf.io/te3df
Marta, R. A. 2018. Pemerolehan Kalimat Tunggal pada Anak Usia 3-4 Tahun. Jurnal Bahastra, XXXVIII(2), 122-126. http://dx.doi.org/10.26555/bahastra.v38i2.11377
Palupi, I. D. R. 2020. Pengaruh Media Sosial pada Perkembangan Kecerdasan Anak Usia Dini. Jurnal Edukasi Nonformal. 1(2), 127-134. Diakses dari https://ummaspul.e-journal.id/JENFOL/article/view/426, pada 25/12/20
Putra, A. & Patmaningrum, D. A. 2018. Pengaruh Youtube di Smartphone terhadap Perkembangan Komunikasi Interpersonal Anak. Jurnal Penelitian Komunikasi. 21(2). 159-172. https://doi.org/10.20422/jpk.v21i2.589
Rahayu, R. 2014. Sikap Berbahasa Indonesia Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Kota Metro Provinsi Lampung. Jurnal Madah. 5(2). https://doi.org/10.31503/madah.v5i2.122
Rakimahwati, Ismet, S., & Zainul, R. 2019. Game Interaktif untuk Kecerdasan Psiko-Linguistik Anak Usia Dini. Padang: CV Berkah Prima. Diakses dari https://scholar.google.com/citations, pada 25/12/20
Rohmanurmeta, F. M. 2018. Peningkatan Prestasi Belajar Menyimak pada Pembelajaran Tematik Integratif melalui Multimedia Interaktif pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bahasntra. XXXVIII(1). 29-33. http://dx.doi.org/10.26555/bahastra
Stanford Children Health. 2019. Age-Appropriate Speech and Hearing Milestones. Diakses dari https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=age-appropriate-speech-and-hearing-milestones-90-P02169
Sudaryanto. 2018. Tiga Fase Perkembangan Bahasa Indonesia (1928-2009): Kajian Linguistik Historis. AKSIS Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 2(1). 1-16. http://doi.org/10.21009/AKSIS.020101
Sulastriana, E. 2017.Sikap Bahasa dan Pemilihan Bahasa Mahasiswa Urban di IKIP PGRI Pontianak. Jurnal Pendidikan Bahasa. 6(2). 258-270. http://dx.doi.org/10.31571/bahasa.v6i2.648
Ulfa, L. 2018. Sikap Bahasa terhadap Penggunaan Bahasa Jawa pada Masyarakat Jawa Pesisir di Kabupaten Demak. Skripsi. Repository UNDIP. Diakses dari http://eprints.undip.ac.id/66295/1/JURNAL_ULFA.pdf, pada 25/12/20
Umaroh, L. & Ellyawati, H. C. 2016. Dampak Film Serial terhadap Akuisisi Bahasa Anak. Jurnal Lensa: kajian Kebahasaan, Kesusastraan, dan Budaya. 6(1). 84-92, e-ISSN: 2503-328X. Diakses dari https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/lensa/article/view/1922/1962.
Syuhaya, Y. 2017. Pengaruh Media Video Youtube terhadap Perilaku Komunikasi Anak Usia Dini. Skripsi. Repository USU. Diakses dari http://repository.usu.ac.id/handle/123456789/68009, pada 25/12/20