PENULISAN KARYA TULIS ILMIAH MAHASISWA DENGAN MEDIA APLIKASI PENGOLAH KATA
DOI:
https://doi.org/10.21009/AKSIS.010208Keywords:
effectiveness, writings, scientific paper, applicationAbstract
Writing is a compulsory capability for students. However, writing is a skill that is difficult to acquire. One of the weakness that affect the writing skill is reading skill. Reading skill influences writing skill, both skills have a connection that is equivalent one another. Not only reading, writing skill will get better if students write diligently. One of it is writing scientific paper. Conditioning writing using the rules of writing scientific paper will make the difficulties slowly disappear. This research is done by conditioning the students that made scientific paper with being organized so it become effective. The purpose of the research is to evaluate the effectiveness of a small act and real in order to increase the reliability of students’ scientific paper writing skill. The research is concluded in 6 months with 385 students. The result of the research is that organizing scientific paper using word processor application is considered effective with 98.7 percent respondents said that the given treatment can make the process of writing scientific paper effective. The continuity of the process is final writing project in the next semester.
Keywords: effectiveness, writings, scientific paper, application
Abstrak
Menulis merupakan kemampuan wajib mahasiswa. Namun, menulis merupakan keterampilan yang sulit dikuasai. Salah satu faktor lemahnya keterampilan menulis adalah keterampilan membaca. Keterampilan membaca memang memengaruhi keterampilan menulis, keduanya keterampilan tersebut mempunyai kaitan yang berbanding lurus. Tidak hanya membaca, kemampuan menulis pun akan membaik jika rajin menulis. Salah satunya adalah menulis karya ilmiah. Pembiasaan menulis dengan kaidah penulisan karya ilmiah akan membuat kesulitan itu semakin hilang. Penelitian ini dilakukan dengan membiasakan mahasiswa membuat karya tulis dengan terorganisasi sehingga menjadi efektif. Tujuan penelitian ini adalah menilai keefektifan sebuah tidakan kecil dan nyata guna meningkatkan keandalan menulis karya ilmiah mahasiswa. Penelitian ini dilakukan dalam waktu 6 (enam) bulan dengan 385 mahasiswa. Hasil penelitian ini adalah mengorganisasikan karya ilmiah dengan aplikasi pengolah kata dinilai efektif dengan raihan 98,7% responden menyatakan bahwa perilaku yang diberikan dapat mengefektifkan proses menulis karya ilmiah. Kelanjutan dari proses ini adalah penulisan tugas akhir pada semester berikutnya.
Kata kunci: efektivitas, menulis, karya ilmiah, aplikasi