Acquisition of Sentence Patterns in Children at the Telegraphic Stage
DOI:
https://doi.org/10.21009.Aksis.090101Keywords:
syntactic acquisition, sentence pattern, syntactic function, telegraphic stageAbstract
This research aims to describe children's sentence pattern acquisition at the telegraphic stage. This research is a case study. The data in this research is in the form of utterances that can inform children's sentence patterns at the telegraphic stage. The data source is a child who is 2;3 years old and uses Indonesian as his first language. Data collection in this study used the techniques of listening, fishing, recording, and noting. The data analysis procedure in this study, re-examining the collected data, classifying, coding, interpreting, and concluding. The results of this study provide information about the acquisition of sentence patterns in children at the telegraphic stage, sentence patterns consisting of (1) one function, including subject function (S), predicate function (P), object function (O), and adverbial function (K); (2) two functions, including S-P, P-S, and P-O sentence patterns; (3) three functions, including S-P-O and S-P-K sentence patterns. The development of children's sentence patterns at the telegraphic stage illustrates their cognitive development so that it is useful for PAUD teachers to choose teaching materials and learning media that facilitate children's language development.
References
Ahmadi, A., & Jauhar, M. (2015). Dasar-Dasar Psikolinguistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Al-Rasyid, A. A. M., & Siagian, I. (2023). Struktur bahasa Indonesia dan pemerolehan bahasa pada anak usia dini. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 6262–6274.
Cahyani, P., Sutama, I. M., & Dewantara, I. P. M. (2022). Pengaruh Teknologi Terhadap Pemerolehan Dan Perkembangan Semantik Serta Sintaksis Kanak-Kanak Usia 2-3 Tahun. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 11(1), 24–32.
Chaer, A. (2014). Linguistik Umum. Jakarta: Rineka Cipta.
Kusuma, A. B. (2016). Pemerolehan Bahasa Pertama Sebagai Dasar Pembelajaran Bahasa Kedua (Kajian Psikolinguistik). Journal Al-Manar, 5(2).
Lilwalidain, S., & Sudrajad, K. (2023). Hubungan Kemampuan Kognitif dengan Bahasa Reseptif pada Anak Autisme di Pusat Layanan Disabilitas dan Pendidikan Inklusi Kota Surakarta. Jurnal Terapi Wicara Dan Bahasa, 1(2), 378–386.
Oktaviani, R., & Chan, S. M. (2023). Development of Short Story Writing with Religious Values through Problem-Based Learning. Aksis : Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(2), 161–172. https://doi.org/10.21009/aksis.070205
Pujiastuti, R., & Ananda, W. A. A. (2022). Pemerolehan Kalimat Tanya Wh-Question Anak Usia 2; 6: Sebuah Studi Kasus. Jurnal Ilmiah Buana Bastra: Bahasa, Susastra, Dan Pengajarannya, 9(1).
Pujiastuti, R. & Kulup, L, I. (2016). “Struktur Kata dan Suku Kata dalam Perkembangan Fonologis Bahasa Indonesia Anak Tunarungu Usia Prasekolah.” Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia. 3(2): 111−122.
Pujiastuti, R., & Retnosari, I. E. (2023). Dampak Defisit Unsur Kalimat Pada Fungsi Pragmatis Tindak Tutur Anak Disabilitas Ganda (Impact of Deficit Elements of Sentence there is a Pragmatic Function Speech Act of Children with Multiple Disabilities). SAWERIGADING, 29(1), 26–40.
Purnamasari, A., & Nurhayati, N. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi kemampuan kognitif anak usia 5-6 tahun di Taman Kanak-Kanak. Kindergarten: Journal of Islamic Early Childhood Education, 1(2), 124–132.
Salamah, S. (2023). Pemerolehan Kalimat Pada Anak Usia Dini Berdasarkan Jenis Kelamin (Studi Kasus Di Tk Langkah-Langkah Mungil Kabupaten Banjarnegara Provinsi Jawa Tengah). Universitas Negeri Jakarta.
Salamah, S., & Zulpikar, Z. (2020). Pemberian probiotik pada pakan komersil dengan protein yang berbeda terhadap kinerja ikan lele (Clarias sp.) menggunakan sistem bioflok. Acta Aquatica: Aquatic Sciences Journal, 7(1), 21–27.
Siregar, C. B, Sari, R. M. (2016). “Pemerolehan Bahasa Anak Usia 7 Tahun 3 Bulan dalam Bidang Sintaksis.” Jurnal Edukasi Kultura. 3(1): 8−18.
Steinberg, D., Nagata, H., & Aline, D. (2013). Psycholinguistics: Language, mind and world. Routledge.
Witdianti, Y. (2018). Pemerolehan Bahasa Anak Aspek Kajian Sintaksis Pada Anak Usia 2; 6-2; 8 Tahun (Sebuah Studi Kasus). Artikel Universitas Muhammadiyah.



