PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS APLIKASI POWTOON UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA SD.
DOI:
https://doi.org/10.21009/jpd.v15i1.44779Keywords:
powtoon, hasil belajar kognitifAbstract
Abstract: this study aims to determine the influence interactive learning media based powtoon on the cognitive learning outcomes. This study used experimental research with a nonequivalent comparison-group design. The population of this study was class V SD with sample was class VA of 23 student who were treated with interactive learning media based powtoon and student class VB which totaled 28 students with no treatment using interactive learning media based powtoon. Data collection was carried out with a test of cognitive learning outcomes that had been tested for validity and reliability. Data analysis using Univariate Analysis of Variance with 5% of significance level. The results showed that the difference in the average score of the post test class VA was 86,21 while the average post-test score class VB was 73.57. Interactive learning media based powtoon has a significant and positive effect on the cognitive learning outcomes seen from the calculation of 53,67 and P of 0.000; P=0.000<0.05;
References
Arief, M. M. (2021). Media Pembelajaran IPA di SD/MI (Tujuan Penggunaan, Fungsi, Prinsip Pemilihan, Penggunaan, dan Jenis Media Pembelajaran). Jurnal Tarbiyah Darussalam, 13-28.
Ariyanto, R. (2018). Penggunaan Media Powtoon Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Pada Kompetensi Dasar Mendeskripsikan Pelaku-Pelaku Ekonomi Dalam Sistem Perekonomian Indonesia. JURNAL PENDIDIKAN EKONOMI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 122.
Febriani Putri, E. (2021). Media Pembelajaran Powtoon untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 198-205.
Gunawan, D. (2020). Pengaruh Media Video Interaktif Terhadap Hasil Belajar Kognitif Kelasa Iv Sd Negeri 2 Karangrejo Trenggalek. EDUPROXIMA : Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 1-9.
Herianingtyas, N. L. R., & Mukhlis, S. (2021). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas V SDN Cililitan 02 Melalui Brain Writing dengan Media Audio Visual. Elementar: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 84-94.
Hikmah, N. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli Pintar Berbasis Permainan Edukasi Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 1809-1822.
Mukhlis, S., & Herianingtyas, N. L. R. (2021). Implementasi Digital Game Play Learning (DGPL) di Sekolah Dasar. PUCUK REBUNG: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 17-29.
Nurdiansyah, E. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis PowToon pada perkuliahan Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 1-8.
Nurhasanah, S. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 128-135.
Rachmadtullah, R. (2015). Kemampuan Berpikir Kritis Dan Konsep Diri Dengan Hasil Belajar Pendidikan Kewarganegaraan Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 287-298.
Saputra, A. (2014). Pemanfaatan media pada pembelajaran ipa kelas v sdn terakreditasi b se-kecamatan pontianak barat.
Sianipar, L. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Melalui Pengembangan Alat Peraga Gaya Lorentz [Improving Students’ Cognitive Learning Outcomes Through Development of Lorentz Force Tools]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 252-255.
Yuswono, D. S. (2019). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN PROJECT BASED LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR DAN KEAKTIFAN BELAJAR SISWA DI SMK NEGERI 1 NGAWEN. Jurnal Pendidikan Teknik Otomotif.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Jurnal Pendidikan Dasar