ANALISIS EMPAT STANDAR KOMPETENSI GURU DI LINGKUNGAN SEKOLAH DASAR

Authors

  • Ira Restu Kurnia Universitas Pelita Bangsa
  • Awalina Barokah Universitas Pelita Bangsa, Bekasi, Indonesia
  • Edora Edora Universitas Pelita Bangsa, Bekasi, Indonesia
  • Inayah Syafitri Universitas Pelita Bangsa, Bekasi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.21009/jpd.v15i1.44806

Abstract

This research is motivated by awareness of the importance of teacher competence in implementing learning. This research describes the teacher competencies possessed by teachers at SDN Mekar Mukti 05. The research method used is a descriptive qualitative method. Researchers used observation and interview instruments with research subjects. The research results showed that teachers at SDN Mekar Mukti 05 have four competency standards that teachers must have. The activities carried out always reflect efforts to always improve these competencies in order to realize effective learning and achieve learning goals.

Keywords: Competence, Teacher, Learning

References

Arifin, M. (1995). Kapita Selekta Pendidikan (Islam Dan Umum). Jakarta: Bumi Aksara
Damayanti, N. (2017). Kompetensi Kepribadian Guru Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Anak Autis Di Slb C Karya Bhakti Purworejo. Jurnal Widia Ortodikdatika.538-546.
Hamalik, Oemar. (2003). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara
Hamalik, Oemar.(2008. Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: Bumi Aksara.
Hamzah B. Uno (2007). Teori Motivasi dan Pengukurannya (Analisis di Bidang Pendidkan). Jakarta: Bumi Aksara.
Herianingtyas, N. L. R., Marini, A., Zakiah, L., & Chen, Y. (2023). Integration of the Pancasila Student Profile Strengthening Project with Design Thinking in the Merdeka Curriculum: Stimulating Students' Creative Thinking Skills. TARBIYA: Journal of Education in Muslim Society, 10(2), 237-250.
Ina, Magdalena, ett all. (2020). Analisis Kompetensi Guru Dalam Proses Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran Di Sdn Peninggilan 05. Nusantara : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial. Volume 2, Nomor 2, Juli 2020; 262-275
Kunandar. (2007). Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Gur, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, Cet. Ke-1.
Mudjiman, Haris. (2008). Belajar Mandiri. Surakarta : UNS Press.
Mulyasa, E. (2009). Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rosni Rosni (2021). Kompetensi guru dalam meningkatkan mutu pembelajaran di sekolah dasar) . Jurnal EDUCATIO (Jurnal Pendidikan Indonesia). Vol. 7, No. 2, 2021, pp. 113-124.
Sagala,Syaiful, (2009). Konsep dan Makna Pembelajaran : Rineka Cipta
Slameto. (2014). Permasalahan-Permasalahan Terkait Dengan Profesi Guru SD,” Sch. J. Pendidik. dan Kebud., vol. 4, no. 3, p. 1.
Sudjana, Nana.(2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung : PT. Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2024-06-10

How to Cite

Kurnia, I. R., Barokah, A., Edora, E., & Syafitri, I. (2024). ANALISIS EMPAT STANDAR KOMPETENSI GURU DI LINGKUNGAN SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(1), 65–74. https://doi.org/10.21009/jpd.v15i1.44806